Szlovén az új Malév
Lapunk értesülése szerint a kormány megbízásából másfél-két évvel ezelőtt még többször tárgyaltak magyarok a szlovén légitársaság és a kormány illetékeseivel arról, hogy magyarok beszállnának az akkor még pénzügyileg gyengélkedő légitársaságba, amely megfelelően feltőkésítve nagyon is egészséges költségszint mellett tudna működni, így felvetődött, hogy létrehoznak egy kis budapesti bázist is regionális útvonalakkal. Akkor magyar oldalról láttak üzleti lehetőséget a dologban, de a tárgyalások megszakadtak, az Adria Airways pedig más befektetőt talált.
Regionális szerepben Srdjan Zivulovic / Reuters |
Magyarországon az azóta beszakadó olajár ellenére egyetlen üzleti kör sem látta meg a lehetőséget a regionális útvonalak repülésében. Így, mivel számos várossal nincs összeköttetése Budapestnek, nyeregben lehetnek a tőkegondjaikat hamarosan megoldó szlovénok. A kis szlovén légitársaságnál kereskedelmi alapú döntés lehet a budapesti regionális útvonalak betöltése, olyannyira, hogy már tárgyalásokat is kezdtek a repülési jogokról a magyar hatóságokkal – értesült az Airportal.hu légi közlekedési szakmai portál meg nem nevezett iparági forrásokból. Egy szerb szakmai portálnak Peter Gaspersi szlovén közlekedési miniszter azt nyilatkozta, hogy a légitársaság sikerrel pályázhat a magyar kormány által betölteni kívánt, számos útvonalra szóló repülési jogra.
A tőkeemelés előtt álló Adria Airways az unió új légügyi stratégiáját használná ki a terjeszkedéshez, amelynek lényege épp a regio-nális útvonalak támogatása. Az Adria nemcsak a magyar, hanem az egész közép-európai piacon szeretné erősíteni pozícióit, valamint sikeresen pályázott a nemrég csődbe ment Estonian Air útvonalainak üzemeltetésére kiírt eljáráson is. A Lufthansa vezette Star Alliance légiszövetséghez tartozó légitársaság Ljubljana mellett a közelmúltban a koszovói Pristina és a lengyelországi Lodz repülőterén nyitott bázist, 2016-ban pedig egy repülőgéppel az albán fővárosból, Tiranából is repül majd. A légitársaság malmára hajtja a vizet az alacsony olajár, amely lehetőséget ad a bátrabb kísérletezgetésre, annak ellenére is, hogy flottája nem a leggazdaságosabban repülő gépekből áll, de ilyen kerozinárak mellett ez most nem is kulcskérdés.