Szlovákia elviszi előlünk az utóbbi évek egyik legnagyobb beruházását

Valószínűleg északi szomszédunk kerül ki győztesen a négy visegrádi ország és Törökország versengéséből, ugyanis az indiai Tata Motors családjába tartozó, luxusautókat gyártó brit Land Rover illetékesei úgy döntöttek, hogy Nyitra mellett kívánják felépíteni kelet-európai gyártóközpontjukat, 1,4 milliárd eurónak megfelelő beruházással – adta hírül több, egymástól független forrásra hivatkozva a The Financial Times internetes portálja.

Magyarország is versenyben volt, de úgy tudjuk, hogy a végső döntést már csak a szlovák és a lengyel ajánlat alapos elemzése után hozták meg.

A szlovák kormány a befektetőknek nyújtandó végleges kedvezményekről kedden délelőtt rendkívüli ülésen tárgyalt, amelynek befejezése után Robert Fico kormányfő csupán annyit közölt, hogy a kabinet a Land Roverrel fontos dokumentumot írt alá, amely döntő stratégiai lépést jelent a kiemelkedő beruházás megszerzéséhez. A brit cég közleményében egyelőre arról tájékoztatott, hogy Szlovákiában kívánja felépíteni az új gyárát, ezért látták el kézjegyükkel a szándéknyilatkozatot. Jelenleg még elemzik a helyszínt és az infrastruktúráját, valamint azokat a támogatásokat, amelyeket a szlovák kabinet ígért a számára kedvező döntés fejében.

Máshová ugrott a cica
Máshová ugrott a cica
Ints Kalnins / Reuters

Jól értesült szlovák szakértők szerint a pozsonyi kormány a beruházást 400 millió euróval kívánja támogatni. Ha létrejön az egyezség, akkor a dél-nyugat-szlovákiai kisvárosba az utóbbi évek egyik legnagyobb beruházása érkezhet, ahol legalább ötezer új munkahely létesülhet. Évente 300 ezer gépkocsit akarnak itt gyártani, az első autó a tervek szerint 2018-ban gördülne le a gyártósorról. Azt egyelőre nem közölték, hogy milyen márkák lennének. Jól értesült szlovákiai szakértők azt feltételezik, hogy a Land Rover Defender új generációját hozzák Nyitrára.

A pozsonyi Sme úgy tudja, a britek a kedvező infrastruktúra, a szakképzett munkaerő miatt választották Szlovákiát. Továbbá azért, mert alumíniumkarosszériájú járműveket fognak gyártani, s ehhez a versengő országok közül itt találták a legjobb hátteret – közölte a napilap.

A Financial Times szerint a Jaguar Land Rover termelése gyors ütemben bővül az utóbbi években, elsősorban a népszerű Range Rover-modell kereslete miatt. A cég tavaly 460 ezer autót gyártott, és az idei cél az 500 ezres szám elérése. A Jaguar Land Rover azonban mindenekelőtt a három nagy német luxusmárkával, az Audival, a BMW-vel és a Mercedesszel kívánja felvenni a versenyt, márpedig e német cégek mindegyik évente csaknem kétmillió járművet ad el. Ahhoz, hogy a Jaguar Land Rover ezt a versenyt állni tudja, még több kapacitásra van szüksége, a közép- és kelet-európai térség pedig gyors ütemben válik globális autógyártó központtá – írta a brit lap.

Szlovákiában jelenleg Pozsonyban a Volkswagennek, Nagyszombatban a Peugeot-nak, a Zolnához közeli Vágtapolcán (Teplicka nad Váhom) pedig a Kia Motorsnak van gépkocsigyára. Az egy főre jutó gépkocsik számában északi szomszédunk évek óta világelső.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.