Szlovák áresés magyar szintre
Az élelmiszerek leárazása ezen a héten kezdődött, a szlovákiai üzlethálózatok már nemcsak egymás árait figyelik, hanem a magyarországiakkal próbálnak versenyezni. Akad árufajta, amelyet most 30-40 százalékkal olcsóbban kínálnak, mint a magyarországi boltok.
A Hypernova és az Albert üzletláncokat üzemeltető Ahold is lépett. „A leggyakrabban vásárolt élelmiszerek árát csökkentettük. Mindez hosszú távú stratégiánk része, amelynek lényege a konkurencia figyelése, és az árak fokozatos csökkentése” – nyilatkozta Diana Chovancová Stanková, az Ahold szóvivője.
Hasonló stratégiát választott a Tesco is. „Körülbelül egy hónappal ezelőtt vezettük be azt az újdonságot, hogy termékeink árát összehasonlítjuk a határon túli árakkal, hogy az embereknek ne kelljen a bevásárlás miatt külföldre menni” – mondta Olga Hrnciarová, a Tesco Stores Slovakia szóvivője.
Lubomír Drahovský, a Terno piackutató ügynökség elemzője szerint ez az egyetlen módja annak, hogy a hálózatok megfékezzék a bevásárlóturizmust. Az államnak is jelentős veszteséget jelent, hogy egyre többen vásárolnak külföldön – az állam elsősorban az áfán veszít, a februári becslés alapján éves szinten akár 500 millió euróval kevesebb folyhat be az államkasszába.
Az üzletláncok szerint majdnem mindent leáraznak, főleg a kenyeret, a tejet és az olajat. „A szlovákiai vásárló a tej vásárlásánál például 40 százalékot is megspórolhat. A leárazás 400 terméket érint” – tette hozzá az Ahold szóvivője. A Tesco szóvivőjének elmondása szerint 1000 termék árát csökkentették legalább 10 és legfeljebb 40 százalékkal.
Szakértők úgy vélik, a vásárlókért folytatott verseny további leárazásokra fogja ösztönözni az üzletláncokat.
Drahovský elmondta, egyfajta árháború kezdődött, és rövidesen nemcsak az élelmiszereket fogja érinteni, hanem a textilárut és az elektronikai cikkeket is.