Szijjártó Bakuig fújja a Wizz Airt

Azerbajdzsánba repül a Wizz Air Budapestről, ezt Váradi József vezérigazgató Szijjártó Péterrel közösen jelentette be.

Budapestről Bakuba indít járatokat a Wizz Air – jelentette be Váradi József vezérigazgató, aki kiemelte: immár nem csak olcsó szolgáltatásokat kínálnak, hanem felárért magasabb komfortot biztosító termékek is elérhetőek náluk. A magyar központtal is működő diszkont-légitársaság idén a várakozások szerint 13,5 millió utast szállít majd, s év végére 45 gépesre nő a flottájuk.

Váradi József büszke arra, hogy a Wizz Air útvonaltérképén immár keleti célpontok is megjelennek, immár 34 célállomás elérhető Budapestről, ám keleti terjeszkedésük egyelőre nem Budapest-központú, hiszen Ukrajnában és Grúziában több új járatot nyitottak. 

– Azerbajdzsánból limitált mértékben érhető el Európa, de ez a jegyáraink nyomán drámaian meg fog változni. Bízunk abban, hogy az azerbajdzsáni utasok Budapesten keresztül indítják majd európai utazásaikat – mondta Váradi József, aki azt hangsúlyozta, hogy az ország gazdag történelmi örökséggel rendelkezik. 

Június 17-étől heti két járat indul, de ha jó lesz a forgalom, sűrítik majd. A repülőgép este fél kilenc után öt perccel száll fel Budapestről és 3.55-kor indul vissza Bakuból, azaz a gép éjszaka, a holtidőben repül. Ez egyben jelzi azt is, hogy a járat sikere kétesélyes: ilyen hosszú útvonalra nem a napközbeni, nagyforgalmú útvonalakról veszik ki a gépet, hanem Bakut akkor repülik, amikor a repülő Budapesten állna. 

– A keleti nyitás témakörében a magyar-azeri együttműködés az egyik legsikeresebb terület. Megindult a magyar szarvasmarha exportja Azerbajdzsánba, ötszáz élő állat már meg is érkezett, s az azeri kormány további tízezer állat importját engedélyezte – mondta Szijjártó Péter külgazdasági államtitkár. Idén magyar tanszék nyílik az azeri idegen nyelvek egyetemén, és az azeri kormány tíz magyar egyetemen biztosít ösztöndíjat az azeri diákoknak. Tavaly decemberben Bakuban nyílt meg az első magyar kereskedőház, amely segítheti a magyar kis- és közepes vállalatokat, hogy új piacokat találjanak.

Ezen a ponton érdemes felidézni a magyar-azeri gazdasági kapcsolatok élénkülésének előzményeit. Tavaly júniusban a miniszterelnök és kísérete Bakuban tárgyalt, akkor energia-ipari üzletekről tett említést a sajtó, s felmerült, hogy Azerbajdzsán esetleg jegyez magyar államkötvényeket is. E találgatások eddig nem igazolódtak be. Néhány héttel a hivatalos találkozót követően viszont Magyarország kiadta Azerbajdzsánnak egyik, gyilkosságért jogerősen elítélt állampolgárát, aki a hazaérkezését követően azonnal amnesztiát kapott, s hazájában ma is hősként ünneplik. Safarov egy örmény katonatársát gyilkolta meg.

– Egyértelmű tapasztalatunk, hogy a közvetlen légi összeköttetés hiánya nagyon komoly gátja, annak megléte viszont nagyon komoly katalizátora a kétoldalú gazdasági kapcsolatoknak – mondta Szijjártó Péter, hozzátéve, hogy április hetedikén írták alá a kétoldalú légügyi egyezményt a két ország légügyi hatóságai. Szijjártó tájékoztatása szerint ennek keretében tárgyaltak az azeri légitársasággal is, ennek eredményeként döntötték el, hogy a Wizz Air repül majd az útvonalon.

A magyar kormány és a Wizz Air között létrejön egy ennél perspektivikusabb együttműködés is – mondta Szijjártó Péter, az elképzelésről azonban csak annyit mondtak: a légitársaságnak szerepet szánnak Magyarország népszerűsítésében is. Ennek részleteit - a mikéntet , a formát és a cégnek esetleg ezért utalandó összeg nagyságrendjét - nem ismertették.

Lapunk érdeklődésére, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság pályázati úton adta-e a Wizz Airnek az azerbajdzsáni repülési jogokat, Szijjártó Péter úgy válaszolt: a hatóság természetesen jogszerű eljárást folytatott le. Emlékezetes: a Malév csődjét követően, amikor a Wizz air bejelentkezett az orosz, ukrán, török és izraeli repülési jogokra, az NKH álláspontja az volt, hogy a repülési jogokra pályázni kell – ilyen eljárásokat követően kapta meg a Wizz Air az izraeli és az ukrán engedélyeket tavaly ősszel, s indíthattal el járatait a tél derekán. Az eljárások miatt 2012 nyarán nem volt diszkont repülés ezekbe az országokba. 

A Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján nem találtunk arra utalást, hogy a Dubai, vagy a Baku járatok esetében a jogok kiadását megelőzte volna pályáztatás.

Váradi József vezérigazgató és Szijjártó Péter
Váradi József vezérigazgató és Szijjártó Péter
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.