Szigorítják az online alkuszcégek munkáját

Negyvenhárom pontból álló ajánláscsomagot dolgozott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elektronikus felületeken szolgáltató biztosítási alkuszok és közvetítők számára. Az elsősorban az interneten dolgozó, az egyes biztosítói ajánlatokat bemutató, összehasonlító, illetve összehasonlító és értékesítő portálok munkáját szorítják ezzel gyakorlatias keretek közé.
A szeptember elsejétől élő új szabályok kiemelten kezelik a fogyasztók védelmét – mondta Nagy Koppány, az MNB biztosításokért felelős felügyeleti igazgatója egy szerdai háttérbeszélgetésen. Az ajánlások az érintettek bevonásával és nemzetközi példák alapján születtek meg - tette hozzá.

Az alkuszokkal szemben megfogalmazott elvárások sora voltaképpen triviálisnak tűnik. Tény és vélemény sehogyan se keveredjen, a kommunikáció alapos, érthető, félrevezetéstől mentes legyen, egyszerű nyelven fogalmazzanak az alkuszok, érthetően közöljék a tkm-et, a költségeket, összevethetően tegyék közzé az ajánlatokat.

Alapelvárás, hogy cégek az ügyfelek érdekeit képviselve törekedjenek a teljes körű szolgáltatásra, azaz ha 18 cég van a piacon, akkor lehetőség szerint ne mazsolázzanak ki belőlük mondjuk ötöt. Ha mégis így tennének, akkor kötelességük lesz feltüntetni, hogy az ajánlat milyen szűk kínálatra alapoz.

Az alkuszok függetlenségét mindenképpen biztosítani kell, az nem fordulhat elő, hogy az alkusz ne az ügyfél számára objektíven a legjobb ajánlatot válassza az igényfelmérés végén. Rengeteg panasz volt eddig az ügyfélszolgálatok, a honlapok mögött álló üzemeltetők személyes elérésére.

Elvárás, hogy a kapcsolatteremtés az ügyfél számára egyszerű legyen, a tevékenységet, a szolgáltatás megvásárlásának folyamatát naplózzák, illetve az ügyféllel folytatott telefonbeszélgetést rögzítsék, érvényesülhessen a számonkérhetőség elve. Kizárt, hogy a összehasonlító portálok marketingfeladatokat is ellássanak, egyes partnereiket előnyösebb helyzetbe hozzák, ezzel torzítsák a versenyt.

Az ajánlások esetleges be nem tartásának szankcionálására vonatkozó kérdésünkre Nagy Koppány kifejtette, hogy eddigi tapasztalataik szerint a piaci szereplők önként is alkalmazkodtak, komolyan vették az MNB elvárásait, igyekeznek azokat betartani. Bíznak abban, hogy most is hasonlóan tesznek.

Amúgy ha valaki fittyet hány az ajánlások némely pontjára, azzal a közvetítésre vonatkozó szakmai elvárásokat hagyja figyelmen kívül, ily módon viszont jogszabályokat sért. Azaz az ajánlások mögött konkrét jogszabályok húzódnak meg, megteremtve a szankcionálás alapjait. Az ajánlásokkal azonban nem a büntetés, hanem piaci szereplőknek a tisztességes, transzparens szolgáltatás felé történő terelése az MNB legfontosabb célja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.