Szerződéskötési tilalom az M3-on

Késhet az M3-as folytatása: a Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta a Nyíregyházától a 49-es főútig vezető autópálya-szakasz építési szerződésének megkötését. A 2011 végére tervezett forgalomba helyezés, és a 85 százalékos uniós támogatás egyelőre nincs veszélyben.

Korán koccintottak az M3-as Nyíregyházát a 49-es főúttal összekötő 33,8 kilométerének megépítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közbeszerzési eljárását megnyerő C-S-K-K 2009 Konzorcium tagjai. A Colas Hungária vezetésével felálló - a Strabag Építő Kft.-t, a Közgép Zrt-t. és a Kelet-Út Kft.-t pályára küldő - konzorcium akár el is bukhatja megbízását. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) ugyanis a Nemzetközi Vegyépszer - ajánlata érvénytelenségére hivatkozva - tenderből kizárt M3-HCZ 2009 konzorciumának jogorvoslati kérelmére felfüggesztette az építési szerződés aláírását.

Az M3-as 49-es főútig "nyújtózó" újabb szakasza az elmúlt évek egyik legolcsóbb autópálya beruházásaként kerülhet be az útépítők szakmatörténeti lexikonjába: megépítését a Colas Hungária konzorciuma nettó 31,99 milliárd forintért vállalta. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a sztráda kilométerenkénti ára az egymilliárd forintot sem éri el.

Mindez nem változik akkor sem, ha a KD esetleg megalapozottnak találja a Nemzetközi Vegyépszer panaszát - a cég vezetésével pályázó konzorcium ajánlata szerint 31,89 milliárd forintért vállalkozna az M3-as továbbépítésére. A két árajánlat közti hozzávetőleg százmillió forint eltérés az egy kilométerre eső költségekben nem eredményez érdemi különbséget.

A tét legfeljebb a beruházás megvalósításának néhány hónapos csúszása lehet. Ne meg a közbeszerzések iránti, amúgy is ingatag bizalom újabb csökkenése. A NIF ugyanis közleményében állítja: a Nemzetközi Vegyépszer ajánlatának érvénytelenné nyilvánítását éppen a KD egy korábbi eljárásában született döntésére alapozták.

A közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület tavaly nyáron a NIF egyik beruházásának vizsgálatát lezáró ítéletében megtiltotta, hogy az ajánlattevők a hiánypótlás keretében új szakembereket jelöljenek meg. Márpedig, a Nemzetközi Vegyépszer az M3-as tenderén az állami beruházó cég szerint éppen ezt tette: pályázatában a közbeszerzési felhívásban megjelöltnek feltételeknek nem megfelelő szakembert jelölt meg, majd a hiánypótlás során az adott pozícióra új szakembert javasolt.

A NIF illetékesei úgy tartják, a KD korábbi döntésének megfelelően jártak el. Ezért remélik, hogy a testület a NIF jogalkalmazását következetesnek és helyesnek ítéli majd.

Akárhogy is lesz, az M3-as új szakasza a vártnál olcsóbban épülhet meg. Építési költségét a NIF szakértői 46 milliárd forintra becsülték. Az egymással a KD előtt vitatkozni készülő két konzorcium tehát a mérnökár mintegy kétharmadáért vállalta a munkát. Mi több, az ajánlatával a második helyre szorult Porr AG sem dolgozott volna sokkal drágábban -  32,6 milliárd forintért vállalkozna az M3-as Nyíregyháza utáni szakaszának megépítésére.

A NIF úgy tervezte: február 5-én megköti a beruházás szerződését a győztes konzorciummal. A KD eljárása azonban akár egy-két hónappal is késleltetheti a dokumentum aláírását. A költségek 85 százalékáig az Európai Unió támogatásával megépíthető aszfalt burkolatú autópálya építése így feltehetőleg a nyár elején kezdődhet meg.

A nyíregyházi kezdő és a vásárosnaményi végcsomópont mellett csupán egyetlen le és felhajtási lehetőséget kínáló, irányonként két forgalmi sávos szakaszt azonban elvileg 2011 végén átadhatják a forgalomnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.