Szélesebb az M0-s vasárnaptól

Megint szélesebb lesz az M0-s, most az M6-os és az 51-es főút között. Az autósok vasárnap délelőtt próbálhatják ki a 11 kilométeres betonpályát és a sztráda két új Duna-hídját az M5-ös felé. A zavartalan száguldás ideje azonban még nem jött el.

Részben ez az oka annak is, hogy a főváros térségének legfontosabb tranzitútján, a korábban alkalmanként ökörsütéssel egybekötött útavatót meg sem tartják, még szalagátvágás sem lesz. Aki az ünnepélyes eseményre egybegyűlt fontos emberekre vetne egy pillantást, az M0-son autózva, a csepeli gerincút már elkészült felüljárójánál meregesse a szemét: vasárnap 10 órakor a sztráda felett átívelő hídon álldogálnak majd mindazok, akik aktuálisan a csonka körgyűrű déli szektorának bővítéséért felelősek.

Az ünnepi beszédek nélkül lezajló útavató ugyancsak rendhagyó módon az M0-s 15 perces, teljes lezárásával kezdődik. A motorzaj és a burkolaton csattogó gumiabroncsok hangja nélküli negyedórában az esemény résztvevői nem az útépítés esetleges mártírjaira, vagy a névtelen katonára emlékeznek. A forgalom leállítására csupán azért lesz szükség, mert a fel- és lehajtóknál, illetve az elkészült új útszakasz két végpontjánál az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. sebtében kihelyezi a pálya biztonságos használatának feltételeit megteremtő forgalomtechnikai eszközöket, terelőelemeket.

Az átmeneti útzár feloldása után, a dugóból szabaduló autósok az M5-ös felé autózva "kóstolhatnak" bele, mennyire sima az M0-s új betonburkolata a 11 kilométeres útszakaszon, és a hozzá tartozó két Duna-hídon. Az ellenkező irányban autózók egyelőre kénytelenek lesznek beérni a régi aszfaltburkolattal. De, hogy az extázis azért meglegyen, akár belecsaphatnak az óránkért száztíz kilométeres sebességű száguldásba is.

Érdemes lesz azonban résen lenni: a 34 milliárd forintból a Közgép, az A-Híd, a Strabag és a Colas együttműködésében megépült útszakaszon ugyanis szeptemberig egymást érik majd a különféle terelések, valamint az ezzel járó sebességkorlátozások.

Az útépítők azért kellemetlenkednek majd a közlekedőknek, mert a forgalmi irányokat elválasztó betonelemek áthelyezése, az új elválasztó sáv kialakítása, illetve a burkolati jelek felfestése még nem fejeződött be. A hátralévő munkák elvégzéséhez kénytelenek lesznek hol itt, hol ott lezárni az irányonként három forgalmi és egy leállósávos autópálya egy-egy sávját, vagy ha kell, elterelni a forgalmat. Igaz, az ígéretek szerint két sávnál kevesebb használatára sehol sem kényszerítik majd a közlekedőket.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szóvivője szerint az átmeneti kényelmetlenségeknek őszre vége lesz, és ha minden az aktuális tervek szerint alakul, még a nyár vége előtt újabb útavatóval örvendeztetik meg az autósokat. Augusztusra elkészül az M0-s 51-es főúti csomópontját, a körgyűrű keleti szektorának végpontjával összekötő új pályája is.

Aminek forgalomba helyezése után az M0-ás 51-es főút és az M5-ös között ma használt kilométerei elvesztik jelenlegi szerepüket, a fővárost délről kerülő autósoknak ezen a szakaszon már nem kell majd végighajtaniuk. És az M5-ös autópálya ma használt kilométereit is törölhetik útiterveikből.

Alappal gyanakszik, aki úgy érzi, hogy mindez így túl szép. A zavartalan autózás ősszel beköszöntő aranykora ugyanis nem tart örökké az M0-on. A sávlezárások, terelések 2014 nyarán újra kezdődhetnek. Méghozzá azért, mert az M6-os és az 51-es főút között a sztráda régi sávjainak burkolatát még fel kell újítani. Ha a NIF sikerrel zárja a most előkészítés alatt álló beruházás közbeszerzését, a hepehupás, nyomvályús aszfaltburkolat helyett legkésőbb 2015-re mindenütt betonpályán haladhat majd a forgalom.

Az igazi kihívást azonban nem a betonozás jelenti majd az építőknek. Komolyabb műszaki feladat, hogy az M0-s két régi Duna-hídját is fel kell újítani. Ami a gépjárműforgalom fenntartása mellett önmagában sem ígérkezik egyszerűnek. Különösen a Duna főága felett átívelő nagyobb sztrádahídon, ahol alapvető szerkezeti beavatkozásokat kell majd elvégezniük a kivitelezőknek.

A hidászok körében csak a "Döglött kígyó" néven emlegetett híd ugyanis folyamatosan változtatja az alakját. Szerkezetének mozgása a szakértők szerint nem balesetveszélyes, de a szokatlan tekergés azért egy autópályahíd esetében mégsem tekinthető rendben lévőnek.

Ezzel együtt vasárnaptól a közlekedők örülhetnek: a hétvégi balatoni fűnyírásból, nyaralófoltozgatásból a főváros pesti oldalára hazatérők már a lényegesen kényelmesebb, biztonságosabb M0-son hajthatnak át a Csepel-szigeten. A 2014 nyarától várható kényelmetlenségeken pedig majd ráérnek jövőre bosszankodni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.