Százmilliós Vodafone büntetés az SMS játék miatt

A Gazdasági Versenyhivatal százmillió forintra büntette egy SMS játék miatt a Vodafone-t. A szolgáltató a bíróságon támadja meg az ítéletet. Ezzel alighanem befellegzett az ügyfelek által egyébként kedvelt SMS-nyereményjátékoknak.

A Vodafone fennállása óta rekordösszegű bírságot kapott egy tavaly szervezett SMS-nyereményjáték miatt a szolgáltató: százmillió forintra büntették a céget. Az emelt díjas SMS-ekkel zajló kvízjáték a hatóság szerint alkalmas volt a megtévesztésre, ráadásul azt túlságosan agresszíven hirdette a szolgáltató. 

A döntéssel kapcsolatban Suba János a Vodafone vállalati kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a Vodafone nem ért egyet a döntéssel es annak megsemmisítése érdekében bírósághoz fordul. Ettől függetlenül, az efféle SMS-nyereményjátékoknak alighanem befellegzett, bármennyire is voltak népszerűk a fogyasztók körében. Iparági forrásainkból ugyanis úgy tudjuk, egy ennél kisebb büntetés esetén is mínuszos a játék szervezése, s a GVH büntetése gyakorlatát ismerve a szolgáltatók inkább nem vállalják a kockázatot. Emlékezetes: tavaly a Vodafone hasonló SMS játék miatt 40, a T-Mobile pedig 200 milliós büntetést kapott. 

Mi is volt a GVH kifogása? A konkrét, emelt díjas SMS alapon működő nyereményjátékban autót, pénzt, s más kisebb díjakat lehetett nyerni. A regisztrálást követően először egy hét (2010. július 12-től: öt) – egyre nehezedő - kérdésből álló kérdéssort kapott a fogyasztó, melyekben egy-egy kvízkérdésre három lehetséges válasz közül kellett kiválasztani a helyes megoldást. A helyes válasszal pontokat lehetett szerezni. Minden játékidőszakban az a játékos nyert, aki a legrövidebb idő alatt a legtöbb pontot gyűjtötte egy kérdéssorban.

A kvízkérdésektől függetlenül, időről időre  játékra buzdító, vagy emlékeztető üzeneteket kapott a játékos, amelyek tájékoztatták a nyereményekről is. Ezt egy STOP szó elküldésével díjmentesen le lehetett mondani. A GVH szerint a különböző kereskedelmi kommunikációk alkalmasak voltak arra, hogy a fogyasztók egy nem reális képet alkossanak a játékról. A hatóság álláspontja szerint a Vodafone megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adott az alábbiakban: a játék tartalma, menete, a részvétel költsége, a nyerési esélyek, valamint a STOP parancs elküldésének következményei.

A GVH azt is megállapította, hogy a vállalkozás agresszív, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a játékba regisztrált fogyasztóknak szóló emlékeztető, buzdító SMS-ek megküldésével. Lapunk úgy tudja, ez utóbbi indoklás a teljes mobil iparágban "kiverte a biztosítékot", hiszen az eljárásban egy olyan szubjektív elem, amelynek megítélésére nincs objektív mérce. Más szakértőink ez utóbbi indoklást egyenesen nevetségesnek minősítették, hozzátéve: a hatóság érvelése igen alacsonyra helyezi az átlag fogyasztó tudatosságát, s mérlegelési képességét.

E vitatott mondat értelmezését segítendő, munkatársunk pontosításért fordult a versenyhatósághoz, ahol azt a tájékoztatást kapta, hogy nem elsősorban a sajtóközleményben megjelölt "agresszivitással" volt a problémája a GVH-nak, hanem az SMS szövege volt alkalmas az ügyfelek megtévesztésére. Erre a játékszervező cégek sztenderd válasza ugyanakkor az, hogy egy SMS-be csak 160 karakter fér el, ezért az csak figyelemfelkeltésre lehet alkalmas, a feltételek részletes ismertetésére nem.

Egy korábban mobil nyereményjátékokat szervező, immár a szektort kívülről figyelő, mégis névtelenséget kérő szakértőnk szerint a GVH súlyos büntetései bizonyosan oda fognak kifutni, hogy a szolgáltatók nem szerveznek majd hasonló nyereményjátékokat, mert azok nem termelnek annyi profitot, mint amennyi pénzt elvisz egy ilyen büntetés. Nem is beszéélve a cégeket ért presztízsveszteségről.

Ez azonban oda vezet, hívja fel a figyelmet, hogy az SMS-nyereményjátékokra fogékony közönség a szolgáltatóktól független, sokszor beazonosíthatatlan és konktrollálhatatlan cégek játékain fog játszani, márpedig a múlt tapasztalatai azt mutatják: e cégek valóban megtévesztik a fogyasztókat, s meg is károsítják őket.

Szakértőnk felhívja a figyelmet: a szolgáltató a saját ügyfeleinek szervezi ezeket a játékokat, s ha nem akarja tömegesen elvesztíteni őket, akkor korrekt magatartást kell tanúsítania, a panaszokat pedig megfelelően kell orvosolnia. A független, szlovák, svájci, vagy EU-n kívüli emelt díjas SMS-játék cégeknek ugyanakkor ezzel a korláttal nem kell számolniuk.  

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.