Százhatvannal Szolnoktól Szajolig vonattal
Lezárultak az egyeztetéseket a MÁV-nál a Szolnok-Szajol vasútvonal átépítéséről. A beruházás tervdokumentációjának minősítése már folyamatban van - tájékoztatta lapunkat a a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
Az állami beruházó közlése szerint a Szolnok-Szajol vonalszakasz a magyar vasúthálózat egyik – a nemzetközi vasúti hálózat szempontjából is – legfontosabb eleme. Az itt áthaladó IV. számú Helsinki-folyosó vasúti tengelye összeköti Magyarországot a nyugat-európai hálózattal, de meghatározó a Közép-Európán keresztül vezető tranzitútvonalak között is.
A fejlesztés előkészítése során a NIF a beruházás műszaki tartalmával kapcsolatos egyeztetéseket lezárta a MÁV-al, a vasúttársaság megtette a szükséges módosításait, így a tenderdokumentáció kész a minősítési eljárás lefolytatására. A minősítési eljárás megkezdődött és folyamatban van.
A beruházás keretében felújítják a vasúti pályát, alkalmassá teszik az óránként 160 kilométeres sebességű közlekedésre, és a hidak pályaszerkezetét is átépítik. A fejlesztés előkészületi munkálatai jelenleg is zajlanak, a kiviteli tervek elkészítésére a tender kiírása van folyamatban. A tervek szerint a kivitelezés 2013-ban indul.
A beruházás kiterjed Szolnok állomás korszerűsítésére is. E meghatározó vasúti csomópont áttervezése során újragondolják a vágányhálózat és funkcióinak szükségességét. Az állomáskorszerűsítés tervezése a Szolnok és Szajol közötti szakasz tervezésével együtt indul, kivitelezésének kezdete azonban 2015-ben várható.
Szolnok és Szajol között rendelkezésre álló két vágányon, közös nyomvonalon halad a Budapest Nyugati pályaudvar-Cegléd-Szolnok-Szajol-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony-országhatár kétvágányú vasúti fővonal, valamint a Budapest Keleti pályaudvar-Nagykáta-Újszász-Szolnok-Szajol-Békéscsaba-Lökösháza-országhatár szintén kétvágányú vasútvonal. Az érintett 6,5 kilométeres szakaszon található Magyarország egyik legnagyobb kétvágányú vasúti hídja a Tisza felett.
A Szolnok és Szajol közötti pályaszakasz felújításával párhuzamosan megépül egy új tiszai ártéri híd is a Tisza-híd és Szajol között, az árvizek gyorsabb levonulása érdekében. Szajol állomás előtt, a vonalszakasz legmélyebb pontján ugyanakkor kétoldali árvízvédelmi gáttal védik majd a vasúti pályát.
A tervezési projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás teljes összege csaknem bruttó 2 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig a Kohéziós Alapból származik.