Százával repülhetnek a vasutasok
Hiába keresi, nem találja az alagút kijáratát a Rail Cargo Hungaria (RCH) vonata számára Christian Kern. Az osztrák vasút (ÖBB) vezérigazgatója hónapok óta próbálja mérsékelni a károkat, amit a tulajdonosi minta szerint átkeresztelkedett magyar MÁV Cargo Zrt. okozott vállalata számára, de minden hiába. A piaci ár duplájáért, 102,5 milliárd forintért 2008-ban privatizált árufuvarozó cég veszteséget termel. Háromezer dolgozója közül ezer fő kirúgásának tervét féléve vetették fel először, a vasutas szakszervezeteknek pedig burkoltan megüzenték: ha akadékoskodnak akár az RCH felszámolásától sem riadnak vissza. Mindez azonban nem használt, így Bécsben ismét elővették a foglalkoztatási kártyát.
Ötszáz fős létszámcsökkentést hajt végre az év közepéig az RCH-nál tulajdonosa - adta hírül hétfői számában az osztrák Wirtschaftsblatt. Az ÖBB első emberének közlésére hivatkozó híradás szerint a karcsúsítások elsődleges oka, hogy Ausztria szeretné, ha nemzeti vasútvállalata szakítana a veszteséges gazdálkodással, és eredményesen működne. Ami az ÖBB-nél formálódó reorganizációs tervek szerint a vállalati konszern szintjén 2013-ra, a vasúti árufuvarozásban 2014-re érhető el. Vagyis éppen elég sokára ahhoz, hogy az ígéretekért a következő hónapokban bárkit is számon lehessen kérni.
A bécsi vasutasok is tudják azonban, hogy a ködös jövőbe mutató ígéretek önmagukban keveset érnek, kellenek azonnali lépések is. Ezek sorában az egyik lehet a nem végleges adatok szerint 2010-ben mintegy 9 milliárd forint veszteséggel gazdálkodó RCH karcsúsítása. Amit lehetővé tesz, hogy a társaság privatizációs szerződésben rögzített foglalkoztatási garanciák már lejártak. Így elvben nincs akadálya, hogy az osztrák tulajdonosok félezer magyar vasutast szélnek eresszenek. Ez a korábbi becslések tükrében valamivel több mint másfél milliárd forint kiadástól szabadítaná meg az RCH-t. Ami Christian Kern számára önmagában aligha lehet elég.
A vezérigazgató jelezte is: az RCH jövője nagyban függ a magyar kormánnyal folytatott tárgyalások eredményétől. Pontosabban feltehetőleg attól, hogy hazánk mennyire lesz rugalmas és járul hozzá a vasúti árufuvarozó költségeinek csökkentéséhez. Amelyek sorában a legjelentősebb tételt, a kiadások hozzávetőleg hatvan százalékát jelentő pályahasználati díjak jelentik. De sokat spórolhatnának a sógorok azon is, ha magyar vasút mozdonyai olcsóbban vontatnák vonataikat.
Senki nem mondta ki, de ha hazánk nem lesz kellőképpen együttműködő, osztrák partnerei akár be is keményíthetnek. Az ötszáz fős létszámcsökkentéssel ugyanis az RCH átalakításának még nincs vége: társaság két évesre tervezett reorganizációs programjának végrehajtása további áldozatokat is követelhet. Így a korábbi közléseknek megfelelően nem zárható ki, hogy szükség esetén a társaság 2012 végéig dolgozói újabb százaitól kényszerül majd megválni. Nem kis gondot okozva ezzel a magyar munkaerőpiacon.
Az RCH menedzsmentjének napirendjén mindenesetre egyelőre nem ez szerepel. A cég illetékes vezetőinek idejét a reprezentatív szakszervezetekkel folyó egyeztetések kötik le. Papírforma szerint a feleknek március végéig kellene egyezségre jutniuk. Úgy tudjuk: a társaságnál szeretnék ha 200 vasutastól csoportos létszámcsökkentés keretében válhatnának meg. Feleslegesnek bélyegzett további 300 munkatársuk közül akit csak lehet, korengedménnyel nyugdíjaznának. Azoknak pedig, akiknél ez nem lehetséges, a vasútvállalat maga próbál munkát találni.
Munkatársai egy részét az RCH az állami vasúthoz, illetve annak leányvállalataihoz próbálja benyomni. De a kalapban benne van a vasutasok átképzésének lehetősége is - egyes hírek szerint az árufuvarozó cég olyan nagy munkaadókkal is tárgyalóasztalhoz ült, mint a kecskeméti Mercedes-Benz gyár
Eközben Bécsben sem alszanak. A folyosói pletykák szerint az ÖBB megkezdte az előkészületeket, hogy könyveiben leértékelje az RCH-t. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a 2008-ban 400 millió eurós értéken számba vett céget hogyan áraznák újra. A bennfentesek azonban nem zárják ki, hogy a leértékelés nagyságrendje eléri majd a néhány százmillió eurót.