Szárnyaszegetté vált a SAS
Az SAS-csoport nyolcszáz irodai dolgozójától válik meg, az adminisztrációs tevékenységeket stockholmi központjába vonja össze, emellett repülőtéri ingatlanjainak egy részét, a földi kiszolgáló egységét és használatlan repülőgép-motorjait is értékesíti – jelentette be hétfőn a skandináv légitársaság. Elemzők szerint ezzel csak időt nyer a SAS, hogy számos meglévő problémáját rendezni tudja, ezek közül is a legfontosabb a szakszervezetekkel történő kiegyezés.
A svéd, a dán és a norvég állam közös tulajdonában álló SAS-csoport 2007 óta veszteséges, s ahhoz, hogy a bankok által nyújtott 3,1 milliárd svéd koronás hitelkeretét 3,5 milliárdosra növelhesse, és annak lejáratát 2015 márciusáig meghosszabbíthassa, előbb meg kell egyeznie a szakszervezetekkel a költségcsökkentési program elfogadásáról – ez a hitelezők feltétele.
A legkomolyabb konfliktust minden bizonnyal a bérek csökkentése váltja majd ki a szakértők szerint. A legnagyobb északi légitársaság dolgozói ugyanis túl sokat keresnek, az iparági átlagot messze meghaladja a jövedelmük, s ez egy versenypiacon működő légitársaságnál nem feltétlen előny, főként nem egy válságidőszak közepette.
Az SAS a Wideroe-t is eladja, vevője is lesz rá, hiszen norvég befektetők megvennék a cég kétharmados részvénycsomagját, a maradékra a pedig a helyi járatokat üzemeltető légitársaság dolgozói jelentkeztek be.
Az SAS költségcsökkentési törekvéseit jól fogadták a piacokon, a cég részvényárfolyama 8,5 százalékot erősödött a stockholmi tőzsdén.