Szabaddá vált a magyar légtér

Közel hárommillió dollár megtakarítást jelent a Magyarország fölött átrepülő gépeket üzemeltető légitársaságok számára az, hogy a magyar léginavigációs szolgálat eltörölte a légi útvonalhálózatot.
Bár ezt hallva sokan megrökönyödtek, nem arról van szó, hogy tegnaptól szabályozatlan lenne az ország fölötti légiforgalom, épp ellenkezőleg: az elavult, „kanyarokat" tartalmazó, előre meghatározott, a köznyelvben légifolyosónak ismert útvonalak helyett egyenesen repülhetnek a magyar légtérben a ki- és belépő pont között. Vagyis, a légtér használata korlátozások nélkülivé vált. Az új forgalomszervezési koncepció egy magyar fejlesztésű léginavigációs szoftvernek köszönhetően vezethető be a teljes magyar légtérben.
A HungaroControl irányítótermében is egyszerűbbé vált a munka
A HungaroControl irányítótermében is egyszerűbbé vált a munka
M. Schmidt János / Népszabadság

Európában már több államban (Portugália, Írország, Dánia, Svédország) is bevezették a „free route" elvet, de az útvonalrendszer megtartása mellett, a légitársaságok csak időbeli vagy térbeli korlátozás mellett használhatják azt. A MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) rendszer folyamatos fejlesztésének köszönhetően lehet a teljes légtérben bevezetni a korlátozások nélküli repülést.

A rendszer bevezetését a HungaroControl mintegy két éve átadott kutatás-fejlesztési és szimulációs központjában lefolytatott gyakorlat előzte meg, majd a magyar légteret használó húsz legfontosabb légitársaság szakemberei is áldásukat adták arra.

A hazánk felett átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen másfél millió kilométerrel csökkenhet, így a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takaríthatnak meg, és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe. Az ezen a távon megspórolt üzemanyaggal egy repülőgép akár harmincszor is körberepülhetné a Földet. Mindennek köszönhetően az irányítás is biztonságosabb lesz, mert csökken az irányítók leterheltsége.

Az Európai Bizottság rendelete értelmében a szabad légtérhasználat bevezetése 2022-től minden országban kötelező, 9000 méter repülési magasság felett. Magyarország tehát jóval az EU előtt jár. – A magyar megoldást az EUROCONTROL szakértői és a közép-európai funkcionális légtérblokk tagjai is követendő példának tekintik. Már tárgyalunk arról a szlovén az osztrák és a horvát kollégákkal, hogy a rendszer határokon átnyúlóan is működhessen – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója. A figyelemre méltó fejlesztés a magyar léginavigációs céget meglehetősen erős pozícióba hozza az egységes európai légtér kialakítása során. Bár az egységes európai irányítás jó pár év múlva valósulhat meg, az efféle innovációk segítenek abban, hogy a magyar légiirányításnak később ne csak másodhegedűs szerep jusson.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.