Svéd acélok kínai kézben
Biztonságban van a márka jövője, nyilatkozta némileg rezignáltan Viktor Müller, a Saab vezérigazgatója az SR Sverikeg Rádiónak, bár a múlt héten csak szándéknyilatkozat született, és a végleges szerződéshez kell még a kínai és a svéd kormány mellett a hitelezők, valamint az Európai Beruházási és Fejlesztési Bank jóváhagyása is.
A legfontosabb jelzés, hogy a kínai Ipari és Információs Technológia Minisztérium támogatja az üzletet. Ez azt jelenti, hogy az egy hete aláírt szándéknyilatkozatnak megfelelően a pekingi Zhejiang Youngman Lotus Automobile társaság és a Pang Da jármű-kereskedelmi vállalat 100 millió eurórét megveszi a Saab autógyár részvényeinek 100 százalékát, és biztosítja a svéd márka átszervezését és fejlesztését. Ezzel megmenekülhet az 1950-ben alapított autómárka.
A Saabot 2010-ban adta el a General Motors 400 millió euróért a Spyker sportkocsigyárnak, mely jelenleg Swedish Automobil néven van bejegyezve. A svéd társaság nettó adóssága fél év alatt 2010 millió euróról 284 millió euróra nőtt. A Swedish Automobile júniusban állapodott meg két kínai céggel: a Zhejiang Youngman Lotus Automobil 135 millió euró értékben 29,9 százalékos, a Pang Da Automobile Trade 110 millió euró értékben 24 százalékos részesedést szerez a svéd autógyárban.
A Saab vesztesége 2010-ben 340,6 millió euró volt, és tavaly 28 284 autó készült Trolhattanben. 2008-ban még 93 ezer, 2009-ben 39,7 ezer Saab kelt el. Idén az első nyolc hónapban 26 ezer Saab kelt el. Csökkenő eladása és növekvő vesztesége miatt a Saab április óta nem fizetett dolgozóinak és beszállítóinak, a kínaiak reményt adhatnak arra, hogy több határidő-módosítás és ígéret után ismét elindul a termelés Trollhattanben.
A Volvo 2010 augusztusában került kínai tulajdonba. A Ford 1,5 milliárd dollárért adta el a svéd márkát a Geely csoportnak, mely vállalta, hogy megtartja a Volvo svédországi gyárát és fejlesztési központját. A tervek szerint a Geely Sanghajban épülő új gyárában pedig 300 ezer Volvót szerelnek majd össze évente. A kínai tulajdonba került Volvo már révbe ért, nyereséget termel, és a legdinamikusabban fejlődő prémium márka. Szeptemberben a Volvo Car Corporation új csúcsot állított fel 42 ezer értékesített autóval, 2011 első kilenc hónapjában a Volvo Car Corporation 334 ezer járművet értékesített, ami 22,5 százalékos növekedést jelent 2010-hez képest. Ez szinte teljes egészében az új 60-as szériának, az S60-as, V60-as és XC60-asnak köszönhető.
A Volvo Car Corporation az idei év első kilenc hónapját 477 millió svéd korona nyereséggel zárta, és várhatóan a teljes 2011-es év is nyereséges lesz. A harmadik negyedéves értékesítés 27,7 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőttit, így 22,4 ezer eladott járművel 103 ezerre nőtt az értékesített autók száma. A vállalat a legnagyobb mértékű növekedést Kínában tapasztalta, ahol 2010-hez képest 67,8 százalékkal nőtt az értékesített gépkocsik száma. Az észak-amerikai növekedés 19,9 százalék, az észak-európai 23,6 százalék, az európai 20 százalék volt, míg a tengerentúli összeladás 50,3 százalékkal több 2010 azonos időszakához képest.
A kínaiak beszerzéseit persze nem csak az európai kapacitások motiválják: a Volvo esetében például megszerezték a világ legkorszerűbb biztonságtechnikai központját, Göteborgban pedig nemcsak személyautókat, hanem buszokat és kamionokat is lehet törés-tesztelni. A legfrissebb hír szerint Peter Horbury, a Volvo Car Corporation formatervezési igazgatója lett a kínai Geely Group vezetőségében a designért felelős alelnök. Peter Horbury korábban az Aston Martin, Jaguar, Land Rover és Volvo márkákat is magában foglaló Ford Premier Automotive Group formatervezésért felelős vezetője volt, ezért 2004-ben Detroitba költözött, majd 2009-ben visszatért Göteborgba.
„Nagy örömömre szolgál, hogy Peter Horbury elvállalta a Geely Group márkáinak formatervezési fejlesztését. Óriási szakmai tapasztalata kulcsfontosságú a Geely Group termékeinek jövőbeni sikereiben” – nyilatkozta Li Shufu, a Geely Holding Group és a Volvo Car Corporation elnöke.