Süllyed az egymilliárd dolláros új repülőtér

Süllyed Malajzia legnagyobb fapados reptere, a Kuala Lumpur-i nemzetközi repülőtér kettes terminálja. A helyiek által csak KLIA2-nek hívott regionális reptér tavaly májusban nyílt, egymilliárd dollárnál is drágább volt, mégsem sikerült tökéletesre. Ma ugyanis azzal kénytelenek szembesülni a légitársaságok, hogy a gurulóutakon és a műszaki előtéren megáll a víz.

Áll a víz, pedig a kikötő légi
Áll a víz, pedig a kikötő légi
The Star/ANN

Ez rendkívül kínos egy olyan országban, ahol szinte mindennap rövid idő alatt nagy mennyiségű csapadék hullik. A KLIA2-n egy ideje tapasztalják, hogy a reptér egyes részein összegyűlik a csapadék, az is, amely a magasabb részekről odafolyik. A problémát az okozza, hogy különböző talajszerkezetű területekre építették a gurulóutakat és a műszaki előteret, és a lazább elkezdett süllyedni. Ezt elvileg tudni kellett volna a kivitelezőknek, és a lazább szerkezeteket előre meg kellett volna erősíteni. Most az utólagos barkácsoláson a sor, hogy mindez mennyibe fog kerülni, azt senki nem tudja, de egy biztos: nagyon sokba. A 257 ezer négyzetméteres létesítmény kapacitása évi 45 millió utas, és ennek bővítését tervezte a maláj reptér-üzemeltető vállalat, most azonban nagyobb prioritás, hogy végleges megoldást találjanak a műszaki problémára.

A le- és felszállásokat a jelenség nem akadályozza – mondják a reptér illetékesei, de a forgalom 84 százalékát adó Air Asia emberei mindezt árnyalják: a gépek alkatrészei gyorsabban használódnak el, ha a nagy melegben átgurulnak a hatalmas vízfoltokon, ami késéseket fog okozni. Mindkét jelenség növeli a légitársaságok költségeit. Az Air Asia vezére, Tony Fernandes ostorozta is a kivitelezőket, mondván, meg kellett volna várni, míg a talaj leülepszik, újramozgatni, majd aztán elkezdeni az építkezést. Most a légitársaságok fizetik a sietség költségét.

Az új bangkoki repülőtér hasonló problémákkal küzdött (mocsaras területre építették), akárcsak az Osaka Kansai, amelyet szemétlerakó maradványain építettek fel. A Berlin Brandenburg nyitását eddig kétszer halasztották el, a nyitás dátuma teljesen bizonytalan.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.