Strabagosok építhetik a vasutat Tárnoktól Székesfehérvárig
Március 2-án, azaz jövő hétfőn aláírhatja a szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NiF) Zrt. a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal átépítésére. A Közbeszerzési Döntőbizottság pénteken legalábbis arról tájékoztatta az állami beruházó céget, hogy lezárta az 55 milliárd forint összértékű beruházás közbeszerzését vizsgáló eljárását. A tendergyőztes pályázóval a szerződéskötést jóváhagyták. Az egyetlen panaszos, a tenderből kizárt Vegyépszer jogosrvoslati kérelmét elutasították.
A mintegy negyven kilométeres vasúti vonalszakasz átépítésének közbeszerzési eljárásán január derákán hirdetett eredményt a NIF: 54,9 milliárd forintos ajánlatával a beruházást a Strabag érdekeltségű Szentesi Vasútépítők Kft. vezette SZCKM-2008 Konzorcium nyerte meg. Az Index internetes hírportál - később - korrigált híre alapján azonban Bajnai Gordon gazdasági miniszter vizsgálatot kezdeményezett, a KD pedig szerződéskötési tilalmat rendelt el. A gyanú az volt, hogy az állami beruházó szabálytalanul választotta ki a győztest és zárta ki a versenyben lévő többi céget.
A Vegyépszer azért támadta meg a NIF döntését, mert szerintük konzorciumuk méltánytalanul rövid időt kapott a pályázatához kért hiánypótlások benyújtására. Ráadásul a határidőre benyújtott dokumentumokat végül el sem fogadták.
A NIF-nél mindenesetre elégedettek lehetnek: közleményük szerint legalábbis megkezdődhet a Tárnokot Székesfehérvárral összekötő vasútvonal építése. Álláspontjuk szerint a közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület döntése azt igazolja, hogy cégük a megfelelő körültekintéssel bonyolította le pályázatát.
Még akkor is, ha különösnek tűnhet, hogy a Szentesi Vasútépítők konzorciuma a tenderen induló négyből három pályázó kizárása után nyerte meg a versengést. Méghozzá úgy, hogy a győztes konzorcium távolról sem a legolcsóbb volt: 54,9 milliárd forintos ajánlata csak a harmadik helyre volt jó. A legolcsóbban, 48,9 milliárd forintért a Vegyépszer vállalta volna a munkát. A céget azonban éppen úgy kizárták, mint az árversenyben hozzávetőleg 50 milliárdos ajánlatával a második helyre szorult szlovák-cseh S-D Konzorciumot. A szentesiek áránál a hírek szerint csak a Hídépítő vezette Gárdony Vasút Konzorcium ajánlata volt magasabb - igaz, a különbség itt alig néhány tízmillió forint.
Arról egyelőre nincs hír, hogy hol tart a Bajnai Gordon által kezdeményezett vizsgálat. Mindenesetre kétségtelen, hogy strabagosok cége valójában érdemi verseny nélkül szerazte meg a Tárnoktól Székesfehérvárig vezető vasútvonal építési feladatait. Köztük a vasúti pálya, a hozzá tartozó műtárgyak és felsővezetékek átépítését, a biztosító-, távközlési rendszerek felújítását és a távközlési, illetve kábelkiváltási munkákat. Ami a NIF álláspontja szerint így van rendben. Hiszen a pályázatból kizárt cégek nem áraik, hanem nem megfelelő ajánlataik miatt kerültek partvonalon kívülre.
A NIF közleménye szerint a tendert hosszas egyezetések és minőségbiztosítást követően írták ki. Az eljárást pontról-pontra a pályázati kiírás alapján bonyolították le, mert ez volt a garancia arra, hogy a leendő kivitelező később ne bújhasson ki semmilyen kötelezettség alól.
A három kizárt pályázó közül csak a Vegyépszer Zrt. fordult jogorvoslati kérelemmel a Döntőbizottsághoz. A cég kizárásnak oka az volt, hogy több pályázati feltételnek sem tudott megfelelni. A hiánypótlásra két körben is felszólított cég ajánlata a hiányok pótlása után sem felelt meg a felhívásban foglaltaknak.
Az öt tagú szavazóbizottság - amelyben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, a Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet, a Magyar Államvasutak Zrt., a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium és a NIF Zrt. megbízottai kaptak helyet - egyhangúan hozta meg a döntést. A bírálatot nyomon követő, szavazati joggal nem rendelkező hét külső szakértő sem élt ellenvetéssel, kifogással az eredménnyel kapcsolatban.