Stikában csökken a benzinrezsi
2010-ben még arról tudósítottunk, hogy a környező országokkal összehasonlítva nálunk kérnek a legtöbbet a termékért. Azóta folyamatos a lemorzsolódás. Tavaly a középmezőnybe tartoztunk, idén jellemzően már magunkénak mondhattuk a bronzérmet. Igaz, az aranyérmes Ukrajna előnye továbbra is behozhatatlannak tűnik. Északkeleti szomszédunknál kevesebb, mint 300 forint a benzin, ami még mindig negyedével kevesebb a mi, 395 forintos átlagárunknál.
A legvastagabban a – régóta az élmezőnybe tartozó – Szlovákia kutasainak ceruzája fog: ott literenként immáron hatvan forinttal többet kérnek el az üzemanyagfajtáért, ami szintén rekordkülönbség.Ez annál is inkább fura,mert északi szomszédunk töltőállomásait Magyarországhoz hasonlóan döntően a Mol látja el, amely ugyanakkor e két szomszédos piacán egyre inkább látványosan különböző üzemanyagár-képzési politikát alkalmaz. Sokkal drágább a benzin Szlovéniában, 25-30 forint a „zuschlag” Ausztriában és Horvátországban, de az elmúlt hónapok során beelőztük a komoly kilengéseket mutató Romániát, és immáron a sokáig olcsóbb Szerbiát is. A felmérésben szereplő 37 európai ország közül hazánk benzinára a tizedik legalacsonyabb.
A hazai üzemanyagtarifák ugyan a nemzetközi nyersolajáresés miatt is csökkennek, ám a Molnak a környező államok mindenkori átlagárához képest kimutatható „benzin-rezsicsökkentése” az elmúlt évek során már több mint tíz százalékra jön ki. Szakértők egyelőre értetlenül állnak a jelenség előtt. Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője a téma kapcsán úgy vélte, a fix mértékű jövedéki adónk a forintárfolyam romlása miatt a többi országhoz képest egyre alacsonyabbnak számít.
Gázolajfronton kevésbé rózsás a helyzet. E tekintetben rendületlenül a legdrágábbak között vagyunk. Jelenlegi 409 forintos literenkénti átlagárunkat csak Szlovénia és – a legolcsóbbakból a legdrágábbak közé került – Románia fejeli meg 8-8 forinttal. A szlovák és a szerb tarifa lényegében megegyezik a miénkkel, Horvátország pedig alig olcsóbb. A gázolajpiac kedvező meglepetése kétségkívül Ausztria – amely Magyarország benzinpiaci tündökléséhez hasonlóan –, a legdrágábbak közül ma már Ukrajna után a második legolcsóbbnak számít. Jól gondoljuk meg tehát, hogy benzines vagy dízeles kocsival indulunk-e síelni a sógorokhoz. A 37 európai adat közül a magyar dízel a 16. legdrágább.
A Mol tegnap megjelent gyorsjelentése szinten maradó benzin-, és nyolc százalékkal visszaeső dízelértékesítésről ad számot. Több ország Mol-kúthálózatán is jelentős dízelforgalom-csökkenés jelentkezett. Mindazonáltal a Molt a jelek szerint sem ez, sem a nyersolajárak világpiaci árának zuhanása nem rendítette meg. A cég nyeresége közel 30 milliárdra nőtt a tavalyi mínusz 30 milliárd, és az egy negyedévvel ezelőtti 25 milliárd után.