Sótlanabb genfi autóshow, zöldséggel
A természetes környezet maradt, a gazdasági viszont alaposan megváltozott egy év alatt az Alpok lábánál is. Megnyílt a genfi nemzetközi autószalon, ami önmagában is eredmény, hiszen a vetélytárs rendezvényekről sorra mondják le a részvételt az autógyártók.
Több show sorsa bizonytalan: a detroiti szalonon januárban már nem vett részt a Nissan, a Suzuki, a Rolls-Royce, a Porsche, a Land Rover és a Mitsubishi. A május 9-re tervezett barcelonai motorshow-ra nem megy a Chevrolet, a Saab, a Peugeot, a Citroën, a Renault, a Nissan és az Opel. A márkák lépésüket a világgazdasági helyzettel és az utolsó hónapokban 45-50 százalékkal zuhanó spanyol piaccal magyarázzák. Nem túl jók az októberre tervezett Tokyo Motor Show kilátásai sem, mert a Chrysler, a Ford és a General Motors is bejelentette távolmaradását. Ez tucatnyi márkát jelent, és persze a rendező városoknak óriási veszteséget. Egy-egy kiállítás fél- vagy akár másfél millió látogatót is vonz, ráadásul a frekventált időszakban.
A repülőtér szomszédságában fekvő Palexpóban nyolcvanöt premiermodellt állítottak ki. A kiállítás a szokásosnál visszafogottabb: a General Motors például a tavalyi terület felét foglalta le. Arra a helyre, ahol korábban csak Opelek parkoltak, most az összes GM márka költözött be.
Itt áll a kiállítás leglátványosabb modellje, a háztartási konnektorból is tölthető Opel Ampera hibrid. Az autó sorsa most már nem annyira a vevőktől és technológiáktól, mint inkább a politikusoktól függ: a General Motors helyzete jobbára kormánysegélyektől függ.
Érezhető a munkahelyek iránti félelem: a lóerőknél most izgalmasabb az autóipar jövője. Óriási a bizonytalanság. Az előrejelzések továbbra sem kedvezőek. Senki nem tudja, meddig tart a recesszió. Több cég vezető embere visszafogottságra próbálja rávenni az újságírókat, mert „a túlzott válságábrázolás is harminc százalékkal rontja a kedélyeket, a keresletet és a gyógyulási esélyeket". Erre az évre az óvatosabbak mínusz harminc, több elemző cég negyven százalékos visszaesést jósol globálisan. Ez az alig hetven százalékos kihasználtsággal működő járműipar esetében legfeljebb 40-45 millió személyautót jelent. A legfrissebb adatok szerint 2008-ban 55,4 millió személyautó és terepjáró készült világszerte. Ez másfél-millióval kevesebb, mint 2007-ben. Nagyobb globális esés az idei évre várható, és talán 2010-ben megint emelkedhetnek az eladások.
Újdonságokból nincs hiány: különösen a zöld modellekből. Megszaporodtak a hibridek, és bemutattak egy zöldségfalót, pontosabban zöldségmaradékból készített üzemanyaggal működő tanulmányautót is. A legújabb Honda hibridet robot mutatta be: a műsorvezetőként szereplő humanoid Asimo mindent tud az Insight modellről, jól beszél angolul meg japánul, mozdulatai sem esetlenek, és bírja energiával. Este sem fekszik le, pihenésképpen keres egy konnektort, és feltöltődik, ahogy a legtöbb plug in hibridautó.
A világ leggyorsabb hibridjeként mutatta be az évszázad formatervezőjének választott Giorgietto Giugiaro a Namir tanulmánymodellt, mely 350 km/órás sebességre képes. Ami igazán jó benne, hogy száz kilométernyi úton csak két liter benzint fogyaszt, természetesen ötvenes tempónál lassabban. A legnagyobb tömeget a Dacia stand, pontosabban a Duster tanulmánymodell vonzotta: a kupés és terepjárós fazonú autó igazán látványos. Az már kérdés, hogy mennyire szelídítik a sorozatgyártású változatot.
Igazi show car a Rinpseed alakváltoztató autója: az iChange karosszériájának hátsó része képes megemelkedni és három személyesre bővülni, vagyis amikor a vezető egyedül utazik, a laposabb autó kisebb légellenállású, ezért kevesebbet fogyaszt, az alakváltó trükkel pedig megnő a hatótávolsága.
Az autószalonra felépített Zöld Pavilonban állították ki a HES-SO Biomobilt, melynek motorját zöldségmaradékokból erjesztett üzemanyag hajtja, de a van sűrített levegővel is működő autó, mely akár a házi kompresszorral is tíz perc alatt feltölthető, és egy légtankolással 200 kilométeres útra képes.
Palexpo belépő
A nagyközönség csütörtöktől, tehát március 5-től 15-ig ismerkedhet a 79. Genfi Nemzetközi Autószalon újdonságaival. Felnőtteknek 14 svájci frankba, 16 éven aluliaknak 8 frankba kerül a belépőjegy, egynapi parkolás ára 20 svájci frank. Hétköznap 10-20 óráig, szombaton és vasárnap 9-től 19 óráig tart nyitva. Külföldről érkezőknek kedvező, hogy a fapados légitársaságok is a szomszédos repülőteret használják. A Budapesttől 1284 kilométerre fekvő Genfben nem olcsó megszállni, hiszen az autószalon idején másfélszeresére drágulnak a hotelszobák. Az autóval érkezőknek érdemesebb a Palexpótól néhány kilométerre fekvő Franciaországba menni, ahol olcsóbbak a tarifák. A magyar, osztrák és svájci autópályamatricákon azonban nem szabad spórolni, mert a bliccelőket súlyosan büntetik. Aki otthonról akarja nézni a show-t, üsse be a követező honlapot: www.salon-auto.ch
Svájci óra, csoki és Buick
Fontos piaci hőmérő az autóiparilag semleges Svájc, mely inkább csokijáról, óraiparáról és bankjairól ismert. Pedig Swiss Made jelzéssel Buick és Chevrolet márkájú kocsikat is gyártottak 1936 és 1975 között a General Motors helyi üzemeiben. 1979-es megszűnéséig pedig a Monteverdi márka luxus-sportkocsijai képviselték a helvéciai járműipart. Tavaly még az egymillió eurós árú Bugattik legnagyobb piaca volt Svájc, ahol a többi luxusmárka modelljeit is kapkodták, igaz a 7,5 millió lakosból csak kevesen. Tavaly mindőssze tíz európai országban bővült az autópiac, és ha csak egy egyetlen százalékkal is, de ezek közé tartozott Svájc is, ahol 2008-ban 287,5 ezer személygépkocsi kelt el. Idén már romlottak a mutatók, mert a januárban eladott 16,2 ezer darab 24,8 százalékos mínuszt jelent. A februári adatok még ennél is rosszabbak. Svájcban tavaly közel négymillió személygépkocsit tartottak nyilván, vagyis ott ezer lakosra 542 autó jut.