16 milliárd még hiányzik az új IC+ kocsik sorozatgyártásához

Sorozatban gyártaná a hatósági engedélyt éppen csak megszerző IC+ kocsijait a MÁV-Start Zrt. A nemzeti vasút saját fejlesztésű járműcsaládját azonban az uniós vizsgálatra küldött két prototípus hiányosságai miatt előbb át kell tervezni. Az ezt követő ellenőrzések után pedig elő kell teremteni az első ötven egység gyártását fedező 16 milliárd forintot is.

Kisajtolta az 1,4 milliárd forintból sínre állított IC+ kocsik belföldi és nemzetközi közlekedéséhez szükséges típusbizonyítványt a Nemzeti Közlekedési Hatóság illetékeseiből a MÁV-Start. A társaság június elsején jelentette be: a vagonok teljesítették a 250 ezer kilométeres utasforgalmi futáspróbát, és meglett a régóta várt engedély. A vasútnál végre remélhetik, hogy így Brüsszel már nem kéri vissza a fejlesztésre kifizetett 462 millió forint támogatást.

Az IC+ kocsik nagyjából három év késéssel kaptak engedélyt. A prototípusok nem feleltek meg maradéktalanul az unió a vasúti hálózat nemzetközi átjárhatóságának biztosítása érdekében alkalmazott TSI (Technical Specification for Interoperability) rendszer követelményeinek. Az előírások betartását ellenőrző Luxcontrol-TÜV párosa legalábbis, tavaly nyáron két, a prototípusokon orvosolhatatlan kifogást jegyzőkönyvezett. E szerint az IC+ vagonok lépcsőaknáik felfelé szűkülnek és a belső ajtók nem elég szélesek a kerekes székkel közlekedők számára.

Nehéz feladat átlépni a küszöbön
Nehéz feladat átlépni a küszöbön
M. Schmidt János / Archív

Az utóbbi megállapítást a MÁV-nál könnyen hárították: a vasútnál az új másodosztályú kocsik tervezésénél „eleve nem számoltak a kerekes székkel utazókkal”. Ez kicsit furán hangzott azt követően, hogy Fónagy János államtitkár az IC+ kocsik 2014 márciusi próbaútján éppen a „fogyatékossággal élők részére is” elérhető munkalehetőséget kínáló szolnoki vagongyártás közelgő beindításáról beszélt. Az utasforgalmi futáspróbát az NKH 2014 októberében kiadott próbaüzemi engedélyével teljesítő intercity kocsikon maradtak a szűk ajtók, és a félretervezett lépcsőakna sem változott. A vagoncsaládot csak a sorozatgyártás idejére tervezik át.

Lapunknak a MÁV-Startnál elárulták: az ellenőrök közbenső tanúsítvánnyal engedték útjára az IC+ egységeket. Azaz végleges TSI-minősítés csak akkor lesz, ha a sorozatgyártásból kikerülő vagonokat újra „megmérik”, és mindent rendben találnak. A végleges IC+ egységeket például előreláthatólag ismét alávetik a kocsiszekrény szilárdságát vizsgáló ellenőrzéseknek. Ahhoz, hogy a járműveken ne találjanak hibát, a vasút számításai szerint 500–1000 munkaórát kell az elvárt átalakítások tervezésére fordítani.

A 470 követelmény közül tizennégy esetben jegyeztek fel hiányosságot az ellenőrök. Ezek sorában a legfontosabb kifogás a lépcsőakna mérete, ami miatt a tervezőknek odébb kell helyezniük a feljárókat és velük az ajtónyílásokat. A sorozatban készülő IC+ vagonokba beépített egyes anyagokat azért kell lecserélni, mert azok tűzvédelmi igazolásai nem feleltek meg az elvárásoknak.

Úgy tudjuk, kezdetben problémát jelentett, hogy a vagonok fékberendezéseiben alkalmazott kormányszelep a fék feloldásakor nem engedte el maradéktalanul a levegőt. Így a kocsik részben fékezett állapotban is futhattak. Jegyzőkönyvbe került az az eset is, amikor a MÁV-Start török üzletemberek csoportját szállító IC+ kocsiját azért sorozták ki és állították félre, mert az elektromos szekrényében beindult a tűzoltó berendezés. Arra azóta sincs válasz, mi okozta a rendellenességet.

Az ideiglenes típusengedély megszerzése után mindenesetre az IC+ kocsik áttervezésének feladata a MÁV-Start mérnökeire maradt. A „stratégák” már a sorozatgyártás beindításán dolgoznak, a jelenlegi kapacitások évente 10–15 kocsi gyártását teszik lehetővé. A tervek szerint a vasút szolnoki üzeméből évi ötven magyar fejlesztésű intercity kocsinak kellene kigördülnie, ehhez 16 milliárd forintot kell előteremtenie a társaságnak.

Saját zsebből, mert Brüsszel a nem közszolgáltatási feladatok közé sorolt nemzetközi személyszállást nem támogatja. De ha netán mégis találnak kiskaput, a közösségi pénz elköltését szolgáló közbeszerzésen a MÁV és leányvállalatai nem indulhatnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.