Sorompófejlesztésre egymilliárd forint

Sorompófejlesztési programot indít a közlekedési tárca: több mint egymilliárd forintból 53 vasúti átjárót korszerűsítenek az év végéig. A beruházások kivitelezőinek kiválasztására április elején jelennek meg a közbeszerzési eljárások.

Belevág a vasúti útátjárók korszerűsítésébe Molnár Csaba. A közlekedési tárca vezetője egymilliárd 25 millió forintot szán az idén a sorompók korszerűsítésére. A lépéssel az átjárókban emberi figyelmetlenség miatt bekövetkező balaesetek számát próbálják mérsékelni. Látványos eredményt azonban a kezdeményezés önmagában aligha hozhat: a finanszírozására elkülönített keretből az útátjárók kevesebb mint egy százalékának korszerűsítésére futja.

A MÁV és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) javaslatai alapján 53 szintbeli vasúti útátjárót épülhet át a szakminisztérium sorormpófejlesztési programjában. A meglévő fénysorompó mellé 41 helyen félcsapórúd kerül, és közülük 27-nél nagy fényerejű LED optika is növelni fogja a láthatóságot. További öt helyen cserélik ki a meglévő fénysorompó fényforrását LED optikára, négy eddig biztosítatlan átjáróba kerül fénysorompó, egy helyen a közúti jelzések felújítása és a burkolat javítása lesz soron, két helyen pedig a fénysorompót összehangolják a közúti jelzőlámpák rendszerével.

A fejlesztésekre a közbeszerzési eljárások április elején elindulnak, és a tervek szerint szinte valamennyi beruházás 2009-ben lezárulhat. Kivételt jelenthetnek azok az átjárók, amelyeknél a közúti jelzőlámpákat összehangolják a sorompókkal. Ebben a két átjáróban a leghatékonyabb megoldás kialakításához további tervek elkészítése szükséges, így ezek a beruházások várhatóan később fejeződnek be.

A programba vett átjárók kiválasztásánál figyelembe vették veszélyességüket: a már bekövetkezett balesetek számát és súlyosságát. De a döntéseknél tekintettel voltak a közúti és vasúti forgalom nagyságára, az engedélyezett sebességre, a már működő biztosító berendezések fajtájára, az útburkolat minőségére, valamint a rálátási viszonyokra is.

A hivatalos kimutatások szerint az átjárókban bekövetkező balesetek túlnyomó többségét az okozza, hogy a közúton közlekedők, a jól működő sorompó fényjelző tiltó jelzése ellenére a sínekre hajtanak, vagy nem biztosított átjárókhoz érve áthaladás előtt elmulasztják a megfelelő körültekintést. A közlekedési tárcánál remélik, hogy a korábbi évek fejlesztéseihez csatlakozva az idei program is növeli a közlekedés biztonságát, csökkenti a vasúti átjárókban bekövetkező balesetek számát.

Átjáróleltár

A magyar vasútvonalokat a közutak jelenleg 6136 helyen egy szintben keresztezik. Közülük azonban csupán 2806 átjáróban működik a vonat közeledésére figyelmeztető biztosító berendezés. Ezen belül teljes csapórúdas sorompó 332 üzemel. Fénysorompóval és félsorompóval 757 átjárót biztosítanak. Kizárólag fénysorompó 1717 helyen jelez az autósoknak. A fennmaradó 3330 átjáróban az autósoknak minden segítség nélkül, maguknak kell meggyőződniük arról, hogy jön-e a vonat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.