SonyEricsson: tabutéma a válás
Sokak számára rejtély, hogy miért nem válik el egymástól békében a japán Sony és a svéd Ericsson. Mobiltelefongyártó közös vállalatuk, a SonyEricsson - az amerikai Motorolához hasonlatos - mélyrepülésbe kezdett, maga elé engedve a globális rangsorban a dél-koreai Samsungot és az LG-t is. Most a svéd-japán cégnél 475-543 millió dolláros negyedévi veszteséget jeleznek előre. Így egymás után a harmadik negyedévet zárják veszteséggel.
A mobiltávközlési hálózatépítésben világelső Ericsson és a szórakoztatóelektronikai piacon második Sony alaptevékenységüket magas színvonalon végzik, párba állva azonban csak szenvednek, s ez független a most uralkodó recessziós körülményektől - mondja Nicolas von Stackelberg, a Sal Oppenheim szakági elemzője. Ő nem látja értelmét a további együttműködésnek. Szerinte a Ericssonnak mielőbb ki kell szállnia a cégből. Igaz az 50 százalékos részesedéséért most csak aprópénzt kapna. Mindenesetre a SonyEricssonnál viharos tempóban "égetik" a pénzt: az ősszel betett 377 millió dollárt máris elfüstölték, s újabb tőkepótlásra lesz szükség - jegyezte meg.
A SonyEricssonnál a válás tabutéma. A cég szóvivője megerősítette, hogy mindkét anyavállalat részt vesz a feltőkésítésben, amennyiben az időszerűvé válik. Az együttműködést stratégiai jelentőségűnek nevezte, s csak annyit ismert el, hogy minden házasságban vannak „nehéz napok". A cégnél sokat várnak a 408 millió dolláros költségcsökkentési programtól és a kétezer fős leépítéstől, amellyel az év második felében végeznek.
A profitfigyelmeztetés kiadásával 7,8 százalékkal sikerült lejjebb küldeni a SonyEricsson árfolyamát, de a rossz hír a világelső Nokia kurzusát is 5,4 százalékkal leszorította, jelezve, hogy ágazati problémáról van szó. Az később derül ki, hogy a Nokiánál mekkora a negyedéves forgalomcsökkenés. Ez a SonyEricsson esetében 36,4 százalékos: ennyivel kevesebb - összesen 14 millió - készüléket tudtak eladni az utóbbi három hónapban.
A kereskedők kiárusították a készleteiket, emiatt nem rendeltek eleget az új modellekből - szól a magyarázat a csaknem megfeleződött forgalomra. A legpesszimistább elemzők is 15,5 milliós mobileladásra számítottak. Ben Wood, a CCS Insight kutatója szerint a SonyEricssontól szegényes modellpalettája miatt fordulnak el a vásárlók, s e cég szenvedi meg leginkább a válságot. A SonyEricsson balszerencséjére a jó minőségű kamerákkal és zenelejátszókkal felszerelt modellek kereslete esett vissza a legdrasztikusabban. A szolgáltatók inkább a felsőkategóriás készülékek eladásait támogatják, nem mellékesen azért, mert azokkal több emelt szintű - fizetős - szolgáltatást lehet igénybe venni.
Ezt támasztja alá Jing Wang, a világ legnagyobb mobiltelefoncsip-gyártója, a Qualcomm alelnöke - írja a Reuters. A nagy tudású okostelefonok iránti igény egyre nő. Elemzők a piac e szegmensében 10-20 százalékos idei növekedési potenciált látnak. Wang szerint a drótnélküli internet, a multimédiás és az értéknövelt szolgáltatások terjedése miatt egyre többen váltanak másodikról harmadik generációs (3G) telefonra. Az igények növekedése a csipgyártók forgalmán is meglátszik: az egyik legnagyobb beszállítójuknál, a TSMC-nél például annyi megrendelés futott be, hogy áprilistól visszaállnak a normális üzemmenetbe. Mindez azt jelzi, hogy a hat hónappal ezelőtt lejtmenetbe kapcsolt iparág egyenesbe jött, s hamarosan megkezdi a visszakapaszkodást.