Botrány és sok pénz kell a jobb oktatáshoz

A romániai iskolák kétharmadát érintő szegregáció visszaszorítására indított programot két civil szervezet a Norvég Alap 146 ezer eurós finanszírozásával.

Az elképzelés szerint helyi felügyelő szervezetek bevonásával derítik fel az iskolai szegregációt, első lépésként az ország észak-nyugati régiójában. A projekt áprilisban indult, de a tulajdonképpeni munka most kezdődhet. Az öt megye mindegyikében száz iskola helyzetét méri fel egy-egy szervezet. A kapott adatok bekerülnek egy internetes adatbázisba, amely a nyilvánosság számára egy interaktív térkép segítségével lesz elérhető.

– A diákok száma és az oktatás minősége egyébként teljesen „hétköznapi” információ, de ezekből kiolvasható a szegregáció mértéke egy adott régióban – magyarázta Cerasela Banica, a programot irányító Advocacy és Emberi Jogi Központ (CADO) elnöke.

Az UNICEF tanulmánya szerint a romániai iskolák 67 százalékában tetten érthető a jelenség. Noha törvény tiltja a szegregációt, a roma iskolákban alacsonyabb az oktatás színvonala. Gelu Duminica szociológus, aki maga is szegény roma családból származik, elmondta, hogy a „cigány iskola” külön fogalom, ami alatt nem nemzetiségi oktatást kell érteni, hanem olyan intézményt, ahova kevesebb pénz jut, ahol a tanárok büntetésnek érzik, ha ott kell dolgozniuk.

Diákok egy román iskolában. Cél a javítás
Diákok egy román iskolában. Cél a javítás
Bogdan Cristel / Reuters

A roma gyerekek 91 százaléka elkezdi az elemi iskolát, de csak negyven százalékuk jut el az érettségiig, hatvan százalékuk a nyolc általános után sem írni, sem olvasni nem tud, miközben osztályt sem ismétel. Duminica hangsúlyozta: alapvetően „az oktatás minőségének a javítása a cél”. A programban fontos elem az érintettek mentalitásának megváltoztatása. Oana Predának, a CERE vezetőjének meggyőződése ugyanis, hogy a lényegi változás alulról indulhat. Példaként egy Malu Vanat nevű kistelepülést hozott fel, ahol a roma szülők kényszerítik ki a színvonalasabb oktatást.

A közösséget az egyik anyuka mozgatta meg, aki rájött, hogy óvodás kislányának mást, kevesebbet tanítanak, mint a barátnője gyerekének a községközpontban. Az internetről letöltötte és a vezetőség orra alá dugta a tantervet, majd amikor az igazgatótól azt a „tanácsot” kapta, hogy ha nem tetszik, vigye a gyermekét máshova, összehívta a szülői tanácsot és kirobbant a botrány. – Ha többen állnának ki a jogaikért, az nagyobb eredményt hozhatna, mint a pénz – mutatott rá Preda.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.