Segély helyett támogatás

A szociális tárcánál elkészült az az új koncepció, amely - szándékai szerint - javítaná a munkára képes segélyezettek foglalkoztatottságát, ösztönözné visszakerülésüket a munkaerőpiacra. Egyebek mellett megszűnne az álláskeresési segély, a munkaképesek közfoglalkoztatás-pótló juttatást kapnának.

 

 

 

Az új szisztéma egy csapásra megfelezné a rendszeres szociális segélyezettek számát. Jelenleg mintegy 185 ezren jogosultak erre a juttatásra, amely a legkisebb nyugdíj 90 százalékáig egészíti ki a jövedelmet, ez az idén 27600 forint, de egy családnál összesen nem haladhatja meg a mindenkori nettó minimálbért. A szociális tárca által készített tervezet szándékai szerint úgy teremtene a mostaninál egyértelműbb helyzetet, hogy a segélyezettek köréből kiemelné azokat, akik munkára képesek. Ők a jövőben nem segélyt, hanem egy újonnan bevezetendő ellátást, közfoglalkoztatás-pótló juttatást kapnának, abban az esetben, ha az önkormányzat vagy az állami foglalkoztatási szolgálat nem tud számukra sem munkát, sem képzést adni.

A rendszeres szociális segélyre a jövőben azok lennének jogosultak, akik - amellett, hogy jövedelmi helyzetük ezt indokolja - betöltötték 55. életévüket, három vagy több gyereket egyedül nevelnek a háztartásukban, egészségi állapotuk miatt nem alkalmasak munkára, az önkormányzat külön rendeletben mentesíti őket, illetve a családsegítő központoknál személyre szabott beilleszkedési programban vesznek részt. A számítások szerint a jelenlegi támogatotti körből ezen kritériumoknak alapján mintegy százezer ember lenne továbbra is jogosult az rendszeres szociális segélyre.

Mindazok pedig, akik szociális helyzetük alapján jogosultak a segélyre, de munkavégzésre alkalmasnak nyilváníttatnak a foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton, a jövőben közfoglalkoztatás-pótló juttatást kapnának arra az időre, amikor nem dolgoznak. Ez a legkisebb nyugdíj összegével egyezne meg, ami az idén 28500 forint. A tervezet alapján megszűnne viszont az álláskeresési segély (összege a mindenkori minimálbér 40 százaléka), amely mindazoknak járt 90 napig, akik kimerítették járadékos idejüket, és megfeleltek a feltételeknek. A két támogatás összegében nagyjából megfelel egymásnak, az álláskeresési segély idejét azonban figyelembe vették a nyugdíj kiszámításánál.

Azokat a 35 évesnél fiatalabbakat, akiknek a nyolc általános végzettségük sincs meg, nem közfoglalkoztatásra, hanem a közoktatásban való részvételre köteleznék. (Ez természetesen azt jelentené, hogy ott, ahol sokan vannak ilyen fiatalok, helybe kellene vinni azokat a speciális felnőttképző intézményeket, amelyekben adottak a személyi és tárgyi feltételek az oktatásukra.) Ők is közfoglalkoztatásra kötelezhetőek azonban addig, amíg nem kezdenek el tanulni.

Általános szabály szerint a munkaképes segélyezettek - az eddigiekhez hasonlóan - az állami foglalkoztatási szolgálattal (ÁFSZ) kötnének álláskeresés megállapodást. Ez együttműködési kötelezettséget jelent a szolgálattal. Azt, aki megszegi a megállapodást (például nem jelentkezik, amikor behívják), nem fogadja el a felajánlott munkát vagy képzést, 60 napra törlik a nyilvántartásból - tehát ennyi időre nem kap ellátást. Akit feketemunkán érnek, első alkalommal figyelmeztetik, második alkalommal három hónapra megvonják a segélyét vagy a juttatását. Harmadik alkalommal pedig végleg törlik a nyilvántartásból.

A közfoglalkoztatás szervezésében az önkormányzatok nagyobb teret, de több feladatot is kapnának, ugyanakkor az adminisztráció egyszerűsödne. Az önkormányzatoknak - az ÁFSZ helyi szervezeteivel közösen - minden év elején el kellene készíteniük a közfoglalkoztatási tervet. Az önkormányzat a közfoglalkoztatottal munkaviszonyt létesítene, aminek közterheit - a még módosításra váró - alkalmi munkavégzésre vonatkozó törvény szabályai szerint kell teljesítenie. A közfoglalkoztatásban résztvevők minden társadalombiztosítási ellátásra jogosulttá válnának. Ennek költségét a Munkaerőpiaci Alap állná. Az önkormányzatok a közcélú, illetve a közmunkához - a közhasznú munka megszűnne - az eddigieknél magasabb támogatást kapnának. Mindössze a költségek öt százalékát kellene saját erejükből állniuk, míg a segélyekből az önrész 15 százalék lenne.

További többlet munkahelyet remélnek a koncepció elkészítői azoktól a jogszabályváltozásoktól, amelyek például háromévi járulékmentességet adnának azoknak, akik segélyezetteket foglalkoztatnak, vagy az infrastrukturális nagyberuházóknak előírná, hogy munkaerőigényük tizedét a térségben közfoglalkozatási támogatásra szorulók alkalmazásával oldják meg.

A munkaügyi tárca becslései szerint közcélú foglalkoztatásra jövőre 46,5 milliárd forint áll rendelkezésre, amelyből - hat órás foglalkoztatás esetén - egy évig 52 ezer embernek lehet munkát biztosítani. A közmunka és a Start programok révén további 15-18 ezer munkanélküli foglalkoztatására látnak lehetőséget, míg a nagyberuházásoknál mintegy tízezren kaphatnak a nyilvántartott álláskeresők közül munkát. A különböző esélynövelő képzésekben a segélyezettek közül 15-20 ezren vennének részt. Összesen tehát a tárca azzal számol, hogy jövőre mintegy százezer ember térhet vissza így a munkapiacra, illetve az oktatási rendszerbe. Ez annyit jelentene, hogy azok oroszlánrésze, akiket a segélyezettek közül munkaképesnek nyilvánítanak, munkát vagy képzést kap.

Tiszaluci közmunkaprogram. Az új rendszertől több foglalkoztatottat és kevesebb segélyre szorulót várnak
Tiszaluci közmunkaprogram. Az új rendszertől több foglalkoztatottat és kevesebb segélyre szorulót várnak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.