Schobert Norbi átvitte a minimumot
Sikeres lett a Norbi Update Lowcarb (NUL) Nyrt. részvény-értékesítése, ám az előzetes számok alapján azért ennél alighanem szebb eredményben bízott a fitneszguru. A törzsrészvényekből végül is 831764-et értékesített a vállalat két tulajdonosa, vagyis Schóbert Norbi és Schóbert Réka (Rubint Réka). Ez pedig azt jelenti, hogy a jegyzési sáv minimális szintjénél csak egy kicsivel többet adtak el. A kibocsátási tájékoztató szerint ugyanis a vállalat részvényeiből 800 ezer és 2,2 millió darabot kínáltak fel értékesítésre, ám ebből végül is valamivel kevesebb mint 832 ezer „ment el". Ez pedig azt jelenti – derül ki a cég közzétételéből –, hogy a közkézhányad 16 százalék lett a társaságban, míg a két tulajdonos 84 százalékot tart majd meg a cégben a tőkeemelés után. A jegyzésből befolyt összeget ugyanis erre fordítják. Ám nem a teljes pénzt.
Mint beszámoltunk róla, a cég egy sajátos technikával bonyolította a részvénykibocsátást. Az értékpapírokat a tulajdonosok dobták piacra, majd a jegyzésből befolyt összegből tőkeemelést hajtanak végre a vállalatban. Ennek mértéke pedig előre meg volt határozva. Amennyiben a nyilvános értékesítés során a befolyó összeg nem érné el az egymilliárd forintot, a teljes befolyó összeg 84 százalékát fordítják tőkeemelésre, ha viszont a nyilvános értékesítés során elérik vagy meghaladják az egymilliárd forintot, akkor 840 millió forint megy erre a célra. Miután jegyzési folyamat egy részvény 990 forintos ára mellett zajlott, ebből könnyen kiderül, hogy a Schóbertékhoz befolyt összeg nem éri el az egymilliárd forintot. Ez „csupán" 823,4 millió forintot tesz ki. Ezek alapján a a 84 százalékos határt kell figyelembe venni, amely alapján 691,6 millió forintot fordítanak tőkeemelésre, míg a fitneszgurunál és feleségénél mintegy 131 millió forint marad a befolyt pénzből. Csak érdekesség, de ha az összes 2,2 millió részvényt elvitték volna az értékesítés során, akkor a Schóbertéknál – a tőkeemelés után – akár 1,33 milliárd forint is landolhatott volna.
Lapunknak nevük mellőzése mellett nyilatkozó üzletkötők és elemzők egybehangzóan „csak szerény sikernek" értékelték a folyamatot. Véleményük szerint a legnagyobb gondot azt jelenthette, hogy nagyon magasan határozták meg a jegyzési árat, vagyis a 990 forintos részvényenkénti ár „húzós" volt. E mellett azt is kiemelték, hogy bár komoly publicitást kapott az értékesítés, ami rendszerint jó dolog, ám ebben az esetben mintha átestek volna a ló túloldalára, s nem minden megjelenés tett jót az eladásnak.
Ebben alighanem a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozata is közrejátszott. Mint beszámoltunk róla, a jegybank néhány napra felfüggesztette a Norbi Update Lowcarb részvény-értékesítési eljárását. Akkori közleményükben a befektetővédelmi okokból megtett lépést azzal indokolták, hogy a jegybank által jóváhagyott kibocsátási tájékoztatótól eltérő információk jutottak el hozzájuk, ezért a részvény-értékesítési tájékoztatót ki kell egészíteni. Az MNB ugyanis olyan információkat ismert meg a védjegyek tulajdonlásával kapcsolatban, amelyek nem teljesen fedték az elfogadott kibocsátási tájékoztatóban leírtakat. A jogok jelenleg Schóbert Norbit illetik. A társaság ügyvezetője pedig egy sajtóbeszélgetésen arról beszélt, hogy amilyen gyorsan csak lehet, a jegyzés lezárása utáni első közgyűlésen döntenek a védjegyek ingyenes átadásáról a NUL számára. A kibocsátási tájékoztatóban viszont az szerepelt, hogy a védjegyek használatát, hasznosítását Schóbert Norbi a társaság számára 2019. február 20-ig engedélyezte.
Ahhoz, hogy folytatódjon a jegyzés, a jegybank kérte a tájékoztató kiegészítését és a jogok sorsának tisztázását, amit meg is tettek a cég tulajdonosai. Az értékesítési eljárás így mehetett tovább, e mellett az eredetileg szeptember 8–26-ig tartó jegyzési időszakot október 3-ig meghosszabbították.
Egy biztos: a NUL külföldi terjeszkedésének reklámköltségeire azért lesz pénz, hiszen az említett 691,6 millió forintot erre költik. Az más kérdés, hogy ez mennyire erős nemzetközi marketingkampányt tesz lehetővé. Schóbert Norbi egy háttérbeszélgetésen korábban arról beszélt, hogy az időközben reklámarcnak megnyert Andre Agassi miatt a legvalószínűbb az lenne, hogy az év elejei Ausztrál Open alatt jelennének meg első, nemzetközinek mondott hirdetéseik az Eurosporton. A tervek szerint Európa tíz országában akarnak megjelenni, s államonként mintegy 100-120 üzlettel számolnak. Ez pedig azt jelenti, hogy az elképzelések igen ambiciózusak, a kérdés az, hogy az ehhez szükséges források végül is rendben lesznek-e.