Sárváron éledt újjá a hazai motorkerékpár-gyártás
Bár hosszú időn át úgy tűnt, hogy a Pannónia vagy a Danuvia újjáélesztésével támad fel a hazai motorkerékpár-gyártás, a Flextronics és az észak-amerikai Brammo megelőzte a nagy múltú márkákat. A Flextronics sárvári gyárában ugyanis a próbaüzem után a napokban elkezdték a Brammo márkájú elektromos meghajtású motorkerékpárok szériagyártását. Az elektromos járművek piacán vezető szereplőnek számít a Brammo, Enertia típusú kétkerekűjének például nemrégiben ítélték oda a 2010-es év elektromos motorja díjat.
Egyelőre havonta 660 gépet szerelnek össze a sárvári üzemben, s bár az alkatrészek nagy részét beszállítók adják, több egységet hazai gyárakban állítanak elő. A Flextronicstól kapott tájékoztatás szerint az elektronikai egységek és a műanyag alkatrészek, burkolatok nagy része a cég hazai üzemeiben készül. A társaság egyébként nem újonc a járműiparban: több nagy autógyártó számára is készítenek alkatrészeket, például lámpákat, elektronikai egységeket.
A négy magyarországi telephelyén – Budapesten, Sárváron, Tabon és Zalaegerszegen – közel tizenkétezer embernek munkát adó, a márciusban zárult pénzügyi évben 53 százalékos növekedés után 2,2 milliárd eurós konszolidált árbevételt elérő Flextronics Magyarország tájékoztatása szerint a motorgyártás miatt egyelőre nem volt szükség a dolgozók számának növelésére.
Az eddigi alkalmazottak átcsoportosítása és betanítása után el tudták kezdeni a termelést. Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a motorkerékpár-gyártás miatt jelentősen nőhet a dolgozók száma: bár részleteket nem közölt a Flextronics, úgy tudjuk, hosszú távú szerződést kötött a cég a Brammo-val, s a tervek között szerepel a gyártókapacitás bővítése.
A sárvári üzemben a Brammo Enertia és Enertia Plus modellek készülnek majd, amiket az észak-amerikai, európai és ázsiai piacon árulnak majd a tervek szerint. Az Egyesült Államokban nyolcezer dollárért – mintegy másfélmillió forintért – kínált Enertia a 13kW teljesítményű elektromos motorjával 68 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, végsebessége pedig megközelíti a 100km/h-t. A négy óra alatt feltölthető akkumulátora pedig – legalábbis a gyártó szerint – különösen tartós, élettartamát ugyanis kétezer töltésre tervezték. Az Enertia Plus modell hatótávolsága 128 kilométer, viszont drágább, kilencezer dollárba, mintegy 1,7 millió forintba kerül.