Sárváron éledt újjá a hazai motorkerékpár-gyártás

A közelmúltban lehetett itt hallani majdnem mindenről: Pannóniáról vagy Danuviáról, ám a hazai motorgyártás "mindenkit" megelőzve Sárváron, a Flextronics üzemében indul újra. Az elektromos járművek piacán vezető szereplőnek számít a Brammóból havi 660 gépet szerelnek össze.

Bár hosszú időn át úgy tűnt, hogy a Pannónia vagy a Danuvia újjáélesztésével támad fel a hazai motorkerékpár-gyártás, a Flextronics és az észak-amerikai Brammo megelőzte a nagy múltú márkákat. A Flextronics sárvári gyárában ugyanis a próbaüzem után a napokban elkezdték a Brammo márkájú elektromos meghajtású motorkerékpárok szériagyártását. Az elektromos járművek piacán vezető szereplőnek számít a Brammo, Enertia típusú kétkerekűjének például nemrégiben ítélték oda a 2010-es év elektromos motorja díjat.

Egyelőre havonta 660 gépet szerelnek össze a sárvári üzemben, s bár az alkatrészek nagy részét beszállítók adják, több egységet hazai gyárakban állítanak elő. A Flextronicstól kapott tájékoztatás szerint az elektronikai egységek és a műanyag alkatrészek, burkolatok nagy része a cég hazai üzemeiben készül. A társaság egyébként nem újonc a járműiparban: több nagy autógyártó számára is készítenek alkatrészeket, például lámpákat, elektronikai egységeket.

A négy magyarországi telephelyén – Budapesten, Sárváron, Tabon és Zalaegerszegen – közel tizenkétezer embernek munkát adó, a márciusban zárult pénzügyi évben 53 százalékos növekedés után 2,2 milliárd eurós konszolidált árbevételt elérő Flextronics Magyarország tájékoztatása szerint a motorgyártás miatt egyelőre nem volt szükség a dolgozók számának növelésére.

Az eddigi alkalmazottak átcsoportosítása és betanítása után el tudták kezdeni a termelést. Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a motorkerékpár-gyártás miatt jelentősen nőhet a dolgozók száma: bár részleteket nem közölt a Flextronics, úgy tudjuk, hosszú távú szerződést kötött a cég a Brammo-val, s a tervek között szerepel a gyártókapacitás bővítése.

A sárvári üzemben a Brammo Enertia és Enertia Plus modellek készülnek majd, amiket az észak-amerikai, európai és ázsiai piacon árulnak majd a tervek szerint. Az Egyesült Államokban nyolcezer dollárért – mintegy másfélmillió forintért – kínált Enertia a 13kW teljesítményű elektromos motorjával 68 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, végsebessége pedig megközelíti a 100km/h-t. A négy óra alatt feltölthető akkumulátora pedig – legalábbis a gyártó szerint – különösen tartós, élettartamát ugyanis kétezer töltésre tervezték. Az Enertia Plus modell hatótávolsága 128 kilométer, viszont drágább, kilencezer dollárba, mintegy 1,7 millió forintba kerül.

Brammo Enertia Plus
Brammo Enertia Plus
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.