Sarcolják az autósokat mindenütt! Széthullik a fővárosi parkolás

Szinte mindenütt fizetniük kell az autósoknak 2013-tól a fővárosi parkolásért. Az autók jövőre már Óbudán sem állhatnak ingyen, több kerület kiterjeszti a díjas övezeteket.

A fővárosi önkormányzat elvesztette a parkolási pénzekért folytatott csatát, 2013. január 1-től törvényesen is a kerületek kezébe kerül a parkoltatás - számolt be az index.hu. Mindez azzal jár, hogy több kerület bővíti a fizetős zónákat, az eddig ellenálló Óbuda is beszáll, és óriási területet tesz fizetőssé. A korábban hőn áhított egységesítés egy közös elszámolási és ügyfélszolgálati rendszerben kezd alakot ölteni, de számos két- vagy háromoldalú megállapodás is várható.

A Centrum Kft. és a fővárosi Parking Kft. romjain egyre több kerületi parkolási társaság virágzik fel. Erre minden lehetőségük megvan, a tavaly módosított önkormányzati törvény ugyanis teljesen a kerületek kezébe adta a parkoltatást, a kerületek pedig – egyrészt a múltbéli rossz tapasztalatok miatt, másrészt mert rájöttek, hogy ez jó üzlet –, nem külsős cégre bízzák az üzemeltetést, hanem a maguk kezébe veszik.

A fizetős parkolás terjedésének eddig következetesen ellenálló Óbudán például várhatóan a hónap végén tárgyalják azt az előterjesztést, ami szerint 2013. január 1-jétől fizetős lenne a parkolás a Szépvölgyi úttól észak felé egészen a Bogdáni útig, beleértve a nagy lakótelepi parkolókat is.

Puskás Péter alpolgármester elmondta, hogy korábban nem akartak fizetős parkolási zónákat, de azóta érezhetően megváltozott a lakosság hozzáállása. Rengeteg panasz érkezik az önkormányzathoz a lakosságtól, hogy nem tudnak parkolni, mert az agglomerációból bejárók elfoglalják a parkolóhelyeket, P+R parkolónak használva azokat.

Puskás szerint két zóna lesz: egy drágább övezet Belső-Óbudán a Kolosy tér környékén, valamint egy olcsóbb az attól észak felé eső részen, egészen a Bogdáni útig. A rendszer várhatóan 2013. január 1-től áll fel.

Nem Óbuda az egyetlen, további kerületek bővítik a fizetős területeket. A Budapesti Közlekedési Központ és a fővárosi Parking Kft. ugyanis szépen előkészítette számukra a jogi hátteret, amikor még azt hitték, hogy a fizetős parkoltatás – legalább a főútvonalakon – a főváros kezében maradt.

Kilenc kerületben mintegy ötezer fizetős parkolót kívánt kialakítani a BKK, főleg azokon a fővárosi tulajdonban álló főútvonalakon, ahol a korábbi jogi helyzet miatt ez elmaradt. Néhány példa: Bem rakpart, Fő utca, Krisztina körút, Dózsa György út, Fiumei út, Bartók Béla út, Alkotás utca. A BKK-nál elmondták, most, hogy a törvény a kerületek kezébe adta a parkoltatást, nincs értelme erre a pár hónapra beruházni.

Annál inkább van kedvük a beruházásra a kerületeknek. A II. kerület már korábban gondolkozott azon is, hogyan lehetne egységesíteni a megváltozott helyzetben a fizetős parkolást.

Láng Zsolt, II. kerületi polgármester elmondta, hogy a fővárosi parkolás nem attól lesz egységes, hogy az üzemeltetését egy cég végzi, hanem attól, hogy összehangolt ügyfélszolgálati rendszert működtetnek minden érintett kerületben. Azaz a VIII. kerületi büntetést például be lehet fizetni Angyalföldön, vagy fordítva, és a kerületek pedig elszámolnak egymással. Ilyen egységes rendszerű ügyfélszolgálatot fognak kialakítani a jövő évben a fizető parkolást működtető kerületek. Az elszámolási rendszer az egységes (parkolási) mobilfizetési platform mintáján alapulhat.

A II. kerület a jövőben tervezi a fizetős parkolást kiterjeszteni azokon a területeken is, amelyeket bár eddig is fizető övezetbe sorolt a fővárosi rendelet, de nem üzemeltették.

De kiderült az is: a bővítés szándéka erős a XI. kerületben és a BKK által előkészített fizetős zónákat tartalmazó többi kerületben is. Jelenleg a legtöbb helyen tárgyalások folynak az ügyről.

Jelenleg 11 cég szedi a parkolási díjakat Budapesten. A korábban hét kerületben is működő Centrum Parkoló Kft. folyamatosan szorul vissza, legutóbb, 2011 végén a budavári önkormányzat döntött úgy, hogy a szerződés novemberi lejárta után nem kér belőle.

Nagy Gábor Tamás I. kerületi polgármester akkori álláspontja szerint is lesz egységesítés a fővárosi parkolásban, de máshogy, mint korábban elképzelték. Véleménye szerint egy parkolási franchise alakul ki, ahol több, de önálló üzemeltető van. Ami közös, az a parkolási szolgáltatás, és az ahhoz kapcsolódó háttér, esetleg az infrastruktúra.

Úgy tudni: évente 6,5 milliárd forint bevétel keletkezik Budapesten a fizetős parkolásból, amit a legszerényebb számítás szerint is legalább egymilliárd forinttal növelnek az újonnan bevont területek 2013-tól.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.