Ryanair: pereljen az utas Dublinban, ha kártérítést akar

Öt magyar és egy itt élő külföldi állampolgár ment perre a magát Európa legpontosabbjaként hirdető légitársasággal, mert az nem fizette az EU-s szabályok alapján járó kártérítést. A légitársaság jogi képviselői szerint magyar bíróság nem is tárgyalhatná az ügyüket.

A Ryanair, amely évente több mint egymillió utast szállít Budapest és más európai városok között, úgy gondolja, ha bármely utasnak jogi problémája van vele, perelje őket egy ír bíróságon - ez derült ki azon a bírósági tárgyaláson, amelyben egy kártérítésekre szakosodott iroda hat utas megbízásából perelte a fapados légitársaságot.

A hatályos EU-s szabályok szerint három órát meghaladó késés vagy járattörlés esetén távolságtól függően 250, 400 vagy 600 euró kártérítés jár az utasnak. Akkor is, ha műszaki okok vannak a háttérben, a fizetési kötelezettség alól csak az extrém időjárási körülmények, sztrájk, és a hasonló, váratlan és súlyos körülmények adnak felmentést. Mivel az utasokat a légitársaságok rendre lerázzák, a flight-refund.eu nevű iroda sikerdíjért vállalja a pórul járt utazók képviseletét.

A mai tárgyalás azért volt különleges, mert nem tudunk arról, hogy az EU-s rendelet alapján hivatkozva bárkinek is fizetett volna már a Ryanair - pedig európai bírósági ítéletek mondják ki, hogy kellene. Hat utas, öt magyar és egy hazánkban élő svéd tehát megbízta a flight-refund.eu-t, hogy járjon el az ügyükben, az első tárgyalásra ma reggel kerül sort a 18-19. kerületi bíróságon. 

A Ryanair-t képviselő magyar ügyvéd azonban - még mielőtt a per érdemi tárgyára rátérhetett volna a bíróság - rögtön beadvánnyal fordult a bírósághoz: e szerint a magyar bíróság nem is volna illetékes eljárni ebben az ügyben. Egyik érvük szerint a flightrefund.eu angol bejegyzésű cég, ily módon "bizonyára csak az alacsonyabb peres költségek" motiválták, hogy egy ír céget magyar bíróság előtt perel. Érveiben az utas, akinek az érdekei sérültek a késéssel - lényegében csak akkor került elő, amikor leszögezték - a felperesre magyar utasok engedményezték követelésüket. 

A magát Európa legpontosabbjaként hirdető fapados kínosan ügyel erre a címre, legalábbis, a tegnapi tárgyaláson nem sikerült eljutni annak kimondásáig, hogy a követelésekre hosszú órákat késő légi járatok miatt tartanak igényt az utasok képviselői. Arról azonban több szó esett, hogy a Ryanair ügyvédeinek álláspontja szerint a repülőjegy megvásárlásakor létrejött szerződés és az általános szerződési feltételek kikötik: az utas, ha valamilyen jogi tárgyú vitája támadna, csakis ír bíróságon perelheti a Ryanairt. 

Mindennek kikötésére, s az erről való vitára egyébként azért kerülhet sor, mert a légitársaság, noha több mint egymillió utast szállít Budapestről, nem rendelkezik Magyarországon sem fiókteleppel, sem kereskedelmi képviselettel, sem olyan jogi személyű szervezettel, amely perelhető volna. Általános jogelvek s a légi közlekedésről szóló Montreáli Egyezmény szerint persze a kárt szenvedett utas a saját lakhelyén, vagy a káresemény bekövetkeztének helyén is perelhet, de a cég képviselői szerint a repülőjeggyel létrejött szerződés szerint csakis ír bíróság az illetékes.

Hogy egy magyar, angol, spanyol, vagy épp francia utasnak miért kellene Dublinban pereskedni, az már a légitársaság szemléletét is tükrözi - nyilván kevesen vállalnák fel a nyelvi különbségek és a távolság, valamint az idegen állam bírósága miatt keletkező plusz költségeket és utánajárást. Pedig, mivel egy általános érvényű EU-s jogszabályról van szó, azt nyilván az ír törvények sem írják felül. 

EU-n kívüli átszállásnál is érvényes a kártérítés

Bár Magyarországon nincs precedensjog, mégis fontos perben nyert utasainak 1800 eurót a flight-refund.eu. Egy kisgyermekes család úgy utazott Kínába, hogy egy EU-n kívüli városba utaztak, s a csatlakozó járat több mint hat órát késett. Ebben a tekintetben még a vonatkozó EU-direktíva sem egyértelmű, mert a szabályok alapján a kártérítés EU-s légitársaság járatára vonatkozik, vagy azon kívülire, amennyiben a járat érinti az unió területét, azaz onnan indul, vagy oda érkezik. Az Unión kívüli városból Pekingbe induló gép azonban egyik feltételnek sem felel meg, ugyanakkor a bíróság elfogadta azt az érvelést, hogy a légitársaság a Budapest–Peking viszonylatban adta el a jegyet, s az első járat EU-s országból szállt fel, azaz a kártérítési igény a teljes útra vonatkoztatható volt. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.