Ryanair: minek a másodpilóta?
Takarékossági meggondolásokból megszüntetné a másodpilóta alkalmazását a rövid távú repülőutakon az egyik legnagyobb európai fapados légitársaság, a Ryanair vezérigazgatója, aki szerint a mai technológiai színvonal lehetővé teszi, hogy a gépeket egyetlen pilóta vezesse.
Michael O"Leary a Financial Times szerdai idézete szerint kijelentette: levélben kéri a repülésügyi hatóságok engedélyét ahhoz, hogy a cég járatain csak egy pilóta teljesítsen szolgálatot. A másodpilóta ugyanis felesleges a korszerű repülőgépeken, mivel "ma már úgyis a számítógép végzi a legtöbb repülési feladatot".
O"Leary szerint ezzel "egy vagyont lehetne megtakarítani az egész légi iparágnak". A Ryanair vezérigazgatója hozzátette: a vonatokat is vezetheti egyetlen mozdonyvezető, pedig ez is balesethez vezethet például egy szívroham esetén. O"Leary szerint ugyanakkor a cég történetének elmúlt 25 évében, több mint 10 millió repülés során egyetlen pilóta szenvedett szívinfarktust, és "ő is le tudta tenni a gépet".
A vezérigazgató a londoni gazdasági napilap idézete szerint elismerte, hogy a hosszabb távú járatokon szükség van két pilótára. Kijelentette azonban, hogy a Ryanair rövidebb útvonalain szükség esetén a légi utaskísérők is el tudják látni a másodpilóta szerepét. S hogy a pilóták körében az ázsióját is helyre tegye, közölte: a másodpilóta feladata egyébként is csak annak biztosítása, hogy a kapitány "nehogy elaludjon és rádőljön a számítógép valamelyik vezérlő berendezésére.