Röszke mellől: "Itt öregszünk meg!"
– Itt öregszünk meg! – mondta egy testes szerb kamionsofőr a röszkei határállomás mellett lévő OMV benzinkúton. A bolt bejáratán belülre két e-útdíj-automatát állítottak, reggel hétkor vagy tizenöt kamionos állta körül őket. Az egyik automata eleve nem működött, a másikkal azonban küzdöttek a sofőrök. Átlag 15 percenként végzett egy, olyankor a gép kiköpött egy hosszú kutyanyelvet, amellyel a pénztárhoz lehetett menni, és kifizetni az útdíjat, amit kiszámított a rendszer.
– Olyan, mint a németeké, csak sokkal bonyolultabb és értelmetlenebb – magyarázta egy vajdasági magyar kamionos. – Teljesen fölösleges adatokat kér: szélességet, magasságot – holott ami eltér a szabványtól, az eleve csak külön engedéllyel közlekedhet az utakon.
A vajdasági férfi éjjel fél háromkor lépett be az országba. Mondták neki, hogy áll a rendszer, szerintük nyugodtan mehet ingyen, ahová akar. Neki azonban voltak már rossz tapasztalatai, nem akarta, hogy megbüntessék, ezért odament az autópálya-felügyelet autójához, és kérte: adják írásba, hogy mehet ingyen. Nem adták írásba, így inkább várt, míg elindul a rendszer. Hat óra után indultak meg az automaták, akkorra tele lett a benzinkút parkolója kamionokkal.
Az egyik automata először nem működött, aztán kezdett életjeleket adni, de akkor meg kiderült: nincs benne papír. A benzinkút pénztárosnője megpróbált bele papírt tenni, borostás férfiak szurkoltak neki nagy karéjban. A gép nem akarta betekerni a papírt, senki nem tudta, melyik gombot kellene ehhez megnyomni az érintőképernyőn.
– Egy perc kiképzést nem kaptunk – mondta bocsánatkérőleg a pénztáros hölgy. Végül minden gombot megnyomtak, hogy majd csak eltalálják a megfelelőt, mire a gép behúzta végre a papírt, de egyúttal ki is kapcsolta magát, és nem tudták újra beindítani. Technikai segítség nem volt, a benzinkutas fiút hívták segítségül, de ő sem ment sokra. Közben valaki hallgatta a rádióban, hogy újra leállt a rendszer, és megint ingyen lehetne menni. Senki sem mert azonban útnak indulni, annál is inkább, mert az egyik gép a hírek ellenére tovább működött.
A vajdasági kamionos Székesfehérvárra akart menni, de délről szerette volna megközelíteni a várost – a program azonban ezt nem hagyta. Mondták neki: írja be, hogy Kiskunhalas érintésével akar Fehérvárra menni – a szoftver azonban Kiskunhalasról is visszaterelte Kecskemét felé, az M5-ös autópályára. Másnál Hegyeshalmot nem fogadta el, Nickelsdorfot igen.
Az útdíj rettenetesen megdrágult: a vajdasági férfi korábban 13 eurót fizetett ugyanazért, amiért most 113-at számolt a rendszer. Momentán ez nem nagyon izgatta, majd a cégtulajdonos kifizeti – azon aggódott inkább, hogy mikor tud elindulni.
A rendszer német, angol és magyar nyelven érhető el. Jó néhány török kamion is állt a parkolóban, sofőreik azonban inkább aludtak, gondolva, hogy majd fogy a sor, és mások kikísérletezik a szisztémát.
A kamionosok egyelőre csak viccelődtek kínjukban – összeveszni nem volt kivel, semmilyen hivatalos személy nem mutatkozott a helyszínen. Egyszer került csak sor hangosabb szóváltásra: amikor az automata által kiállított iratot a pénztárgép nem fogadta el, és újra kellett volna tervezni az utat, a sorban állók azonban azt akarták, hogy a pórul járt sofőr ne menjen vissza a géphez, hanem újra a sor végéről kezdje a várakozást.