Romlik a helyzet Székesfehérvár felé: buszokkal helyettesítette a vonatokat a MÁV

Akadozik a vonatközlekedés a székesfehérvári vasútvonalon. De talán csak ma. A Tárnoktól a Fejér megye székvárosáig vezető vasútvonal átépítése amúgy jól halad.

Akár órákkal később érhet a munkahelyére, aki pénteken Székesfehérvár felől próbál Budapestre utazni vonattal: a Mávinform szerint az utasoknak 45-50 perces késekre kell számítaniuk. Pusztán azért mert csütörtök délután  Tárnok és Martonvásár között az egyik vágány felett leszakadt a felsővezeték. A MÁV közleménye szerint a másik vágányon csak váltakozó irányban tudnak közlekedni a vonatok, a biztonsági előírások betartásával. A két állomás között dízelmozdony továbbítja a vonatokat. A torlódások és a nagyobb késések elkerülése érdekében a reggeli és a kora délelőtti Martonvásárig és onnan közlekedő elővárosi vonatok, csak Tárnokig közlekednek. Tárnok és Martonvásár között a havazásban autóbuszok viszik az utasokat.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közlése szerint ugyanakkor a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal átépítése menetrend szerűen halad. A csütörtökön átmenetileg szinte használhatatlanná vált Tárnok-Martonvásár állomásköz teljes átépítése tavaly augusztus 28-án lezárult. Az al- és felépítmény átépítését korszerű nagygépes technológiával végezte el a kivitelező. A vonalszakasz műszaki átadását december 6-án tartották. A vonatok a felújított szakaszon óránként akár 120 kilométeres sebességgel is közlekedhetnének. Aki most mást lát, higgyen benne, hogy a helyzet csak átmeneti.

Aki mégis inkább feladná és leszállna a vonatról, teheti a martonvásári állomáson. Itt az új gyalogos aluljáró elektromos bekötése elkészült, az aluljáróra azonban még várni kell: műszaki átadását március kezdik meg.

A Vasút utca és buszforduló építési engedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóság már kiadta. Az építés az új burkolt rakterület kialakításával megkezdődött, befejezése 2012 első félévére várható. Az új P+R parkoló engedélye rendelkezésre áll, az építkezés az időjárástól függően megkezdődik, befejezése 2012 félévére várható. Az ideiglenes parkolót a felvételi épület melletti területen, az új zajvédő fal mentén alakították ki.

De az állomásépület felújításának tervezése is folyamatban van. Az új biztosító berendezési épület építési engedélyezése zajlik, az épület előreláthatólag 2012 év végére készül el.

Martonvásár és Kápolnásnyék között a vasútvonal teljesen átépült: műszaki átadását már tavaly december 12-én megtartották. A vonatok a felújított szakaszon óránként 120 kilométeres sebességgel vágtathatnak. Igaz, nem ezen a pénteken.

A kápolnásnyéki állomáson a pályaépítés miatt február 28-tól ideiglenes biztosító berendezés üzemel. A  jegypénztárt ideiglenes konténerbe telepítették. De a vágányhálózat átépítése már elkészült, a vonatok az új vágányokon, az új magasperonok mellett állnak meg. Az új közúti aluljáró készültsége közel 100 százalékos, átadása áprilisban várható. A felvételi épület elkészült, műszaki átadása megtörtént. Az utazók mégsem használhatják: hatósági használatba vételi engedélyére december óta vár a NIF. Mondják, hogy az eljárás folyamatban van, ha egyszer befejeződik, a várótermet és pénztárt megnyitják az utazóközönség előtt.

Addig vigasztalódjon mindenki azzal, hogy elkészült az új P+R parkoló és buszforduló. Megtörtént a Fő utca Ercsi útig tartó, mintegy 600 métereses szakaszának burkolat felújítása, a Szt. Gellért téri szakasz átépítése. A burkolat felújítás jelentősen javította a településrész közlekedését.

A Kápolnásnyék-Gárdony szakaszon a Velence és Velencefürdő megállóhelyeken az épületeket átadták a MÁV Zrt.-nek. Velencefürdőn elkészült az új gyalogos aluljáró, műszaki átadását márciusra tervezik. A liftek kivételével az aluljárót mégis megnyitották a gyalogosforgalom előtt. De elkészült a gitáros emlékhelynél található gyalogos aluljáró is, amit ugyancsak márciusában adnak át.

Velencén a megállóhely új gyalogos aluljárójánál a lépcsőlefedések szerelése, kőburkolatok építése zajlik. A megállóhely meglévő, részben önkormányzati, részben MÁV tulajdonú aluljárója vágányok alatti részének, és a peronlépcső lefedésének első fázisa befejeződött. A lépcső felújítás az új aluljáró átadása után folytatódik.

Kápolnásnyéken a Vörösmarty utcai aluljáró építése a végéhez közelít, lépcsőburkolási munkák vannak hátra.

Velence új közúti aluljáró szerkezetépítése elkészült. A kapcsolódó körforgalmak burkolatai, járdái elkészültek, befejező munkálatok még váratnak magukra. Jelenleg a munkákat az időjárás miatt  szüneteltetik.

A velencefürdői megállóhely környezetében a zajvédő falak utómunkái folynak. Elkészült az Ady Endre utca mentén a tereprendezés, az építési anyagok, törmelékek elszállítása.

A Kápolnásnyék-Dinnyés állomásközben a 2010. decemberi menetrend váltást követően a vonatok óránként 120-al vágtathatnak.

A Gárdony állomás építésénél közreműködő alvállalkozók máig nem kapták meg a pénzüket. Az érintettek egymásra mutogatnak. Ezzel együtt a NIF közölte: az új gyalogos aluljáró elkészült, az illetékes hatóságok részéről a forgalomba helyezés lezárult. Az aluljárót a gyalogosok a peron és a tópart megközelítésére is igénybe vehetik. Üzemelnek a peronokra vezető liftek. Az állomás műszaki átadása az első félévében várható.

Gárdony és Ódinnyés között, Agárd megállóhelyen a meglévő gyalogos aluljáró felújítása, átalakítása liftes aluljáróvá elkészült, az illetékes szervezetek részéről a forgalomba helyezés megtörtént. A liftek üzembe helyezésére az ígéretek szerint a nyári szezonig sor kerül. A megállóhelyi épület elkészült, használatba vétele megtörtént. Elkészült az aluljáró előtereinek burkolása, a sétáló utca burkolatával azonos kivitelben.

Finisben van a dinnyési megállóhelyen az új gyalogos aluljáró lefedéseinek kialakítása. Az aluljáró műszaki átadására 2012 tavaszán kerül sor. Elkészült a megállóhelyre vezető út, kerékpárút, járda és buszforduló. A megállóhelynél P+R és B+R parkoló is épült. Az állomásközben a labirintkorlátos gyalogos átjárók nagy részének átépítése, rámpás kialakítása megtörtént.

De vannak még bajok! A Gárdony és Agárd határán található ALDI áruház a vasúttal történt egyeztetés nélkül lépcsőt alakított ki az áruház parkolójából a vágányok felé. A NIF szerint a vágányokon a nem kialakított átkelő helyen történő átkelés rendkívül balesetveszélyes, és szabálytalan is.

Ódinnyés forgalmi kitérőnél befejeződött az állomás bontása, átalakítása nyílt vonali forgalmi kitérővé. Vízelvezető árkok kialakítása, tereprendezés megtörtént. Elkészült a váltófűtési rendszer.

A dinnyési útátjáró és kapcsolódó útszakaszok átépítési munkálatai befejeződtek. Az útátjárót a Magyar Közútkezelő által jelzett hiányosságok elhárítása után forgalomba helyezték.

Ódinnyés és Székesfehérvár között a vágányok átépítésére az idén kerítenek sort. A kábelkiváltási munkák, műtárgyépítések és a nyomvonal korrekcióval érintett szakaszok földmunkája azonban már tavaly elkezdődött. A nagytömegű földmunka elkészült a nyomvonal korrekcióval érintett szakaszon, a zúzottkő ágyazat terítése, sínek leszállítása megtörtént. A vágány fektetése folytatódik, amint az időjárás megengedi.

A székesfehérvári állomás előtt a bevágásban a pálya bővítése elkészült. Márciustól a bal vágány átépítésével megindul a pálya felújítása, ami nyáron a jobb vágány átépítésével folytatódik. Ez időszak alatt vágányzári menetrend lesz érvényben.

Befejeződött a Velencei-tó lefolyását biztosító Kajtor-csatorna műtárgyának átépítése is. A munkák során a régi felszerkezetet elbontották, a jelenlegi hídfők mögött új cölöpözés, cölöpösszefogó gerendák és hídfők épültek.

Az új pályalemez tartóbetétes vasbeton lemez szerkezetű. A vízfolyás jellege, és a terület szigorú védettsége miatt – a Kajtor-csatorna a Dinnyési Fertő része – a régi hídfők a helyükön maradtak.

A Takarodó úti gyalogos felüljáró felújítása elkészült, a műszaki átadás 2011 decemberében megtörtént.

A Pusztaszabolcs-Székesfehérvár mellékvonalon a felújítási munkái elkészültek. Megújult a pálya, az útátjárók és a biztosító berendezés. Zichyújfalu állomás négy vágánya átépült és új peront létesítettek. A nyári menetrend kezdetétől a pályasebesség óránként 80 kilométeres lesz. De a kiépítés lehetővé teszi a pályasebesség felemelését akár százra is.

Börgönd és Szabadbattyán között a pálya felújítása a felsőágyazat cseréjével, vízelvezetés és az útátjárók kiépítésével befejeződött. Elkészült a távközlési rendszer.

Az 1991.áprilisában forgalomszüneteltetésre ítélt vonalon 2010. augusztus 24-én megindult a közlekedés. A tehervonatok a felújított vonal segítségével elkerülhetik Székesfehérvár állomást.

A 30-as fővonal vágányzárai miatt egyes Balatoni vonatok Szabadbattyán felé közlekednek.

A NIF-nél úgy tudják: a vonalszakasz készültsége körülbelül nyolcvan százalékos. A Tárnok – Ódinnyés vonalszakaszon a vonatok 120 kilométeres sebességgel közlekednek, kivéve Kápolnásnyék állomást, ahol a sebesség 80 kilométer óránként. Ennek köszönhetően jelentősen csökkentek a késések a Budapest-Székesfehérvár vonalon. Ezt legfeljebb a most pénteken erre vonatozók érezhetik másként.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.