Rokkantból munkanélküli

Idén 2,4 százalékos költségvetési többlet alakulhat ki, döntően a magánnyugdíjpénztáraktól eredő portfólióbevétel miatt, ami a GDP 9,5 százalékával javítja az egyenleget – derül ki az MNB inflációs jelentéséből. Ha nem számolnánk be ezt az egyszeri egyenlegjavító intézkedést, az államháztartás idén rosszabb helyzetben lenne, mint tavaly volt.

Megjelent a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb inflációs jelentése, amely szerint idén 2,6 százalékos GDP-bővülés és négy százalék körüli infláció várható. A jegybank szakértői az államháztartás ESA (uniós normák szerinti elszámolású) egyenlegét - a Széll Kálmán Terv egyes pontjainak részleges figyelembe vételével - 2,4 százalékos többletre várják. A gazdaság növekedési szerkezetét szerintük továbbra is kettősség jellemzi: a recesszióból kilábalás fő forrása a külső kereslet, amihez a belső kereslet csak fokozatosan zárkózik fel.

A lakossági fogyasztási kiadásai 2009 vége óta stagnálnak, és szinte semmi jele annak, hogy különösebb növekedésnek indulnának, még annak ellenére sem, hogy az év végi prémiumokból, illetve a magasabb jövedelműeknek a személyi jövedelemadó változásából, jelentősebb többletjövedelmük volt. A családokat inkább az óvatosság és a megfontoltság jellemzi, amely eredményeként még a válság idején kialakult magas szinthez képest is tovább nőttek a megtakarítások. A lakosság továbbra is több hitelt törleszt, mind amennyit új forrásként felvesz. Ebben persze nem csak utóbbiak elhatározása van benne, de igazából a pénzintézetek sem forszírozzák különösebben a hitelezést.

Az MNB várakozása szerint erre a visszafogott fogyasztói magatartásra csak nagyon korlátozottan lesz hatással az adósmentő csomag. Ráadásul míg a vártnál nagyobb mértékű magánnyugdíj-pénztári reálhozam-kifizetés élénkítheti a fogyasztási kiadásokat, addig a Széll Kálmán-tervben és a konvergencia programban megfogalmazott intézkedések rövid távon rontják a háztartások jövedelmi pozícióját. A jegybank idén 1,4 százalékos lakossági fogyasztás növekedésre számít, ami alacsonyabb a korábban prognosztizáltnál.

Megrokkant foglalkoztatás

A foglalkoztatás változatlanul a válság alatt elért mélypontja közelében van. A foglalkoztatás bővülése csak késéssel, és lassú ütemben követi a konjunktúra növekedését – írják az MNB elemzői. A versenyszférában továbbra sem tapasztalható érdemi létszámbővülés, a tovább növekvő aktivitás – azaz, hogy mind több embert terveznek bevonni a munkaerőpiacra - továbbra is magas szinten tartja a munkanélküliséget.

A foglalkoztatási folyamatokban márciushoz, a korábbi jegybanki jelentéshez képest a legnagyobb változást a rokkantnyugdíjasok munkapiacra való visszavezetését célzó program okozza. Magyarországon a rokkantsági ellátásban részesülők munkaképes korú népességhez viszonyított aránya a legfrissebb, 2006-ról rendelkezésre álló OECD-adatok szerint nemzetközi összehasonlításban kiemelkedően magas, közel 10 százalékos volt.

Az elmúlt évek kormányzati intézkedési következtében a korengedményes rokkantnyugdíjasok száma mintegy százezer fővel csökkent, így fenti arány 8 százalék közelébe mérséklődött. A rokkantnyugdíjazás felülvizsgálata, illetve további szigorítása a jelenlegi kormány tervei szerint nagyjából kétszázezer főt érinthet, amelynek hatására a következő években a rokkantnyugdíjasok aránya az EU átlagánál is némileg alacsonyabb lehet.

A munkaerő-felmérés 2010-es adatai alapján a rokkantnyugdíjasok megközelítőleg 40 százaléka alacsonyan képzett (legfeljebb 8 általános iskolai osztályt végzettek). A jelenlegi korhatár alatti rokkantnyugdíjasok mintegy 15 százaléka dolgozik, vagyis most is aktív foglalkoztatott. Az ő esetükben addicionális munkakínálati hatással nem jár, jövedelmük viszont a nyugdíjak összegével csökken. A többi, munkapiacra visszaterelt rokkantnyugdíjas fokozatosan növeli az aktivitási rátát, rövid távon azonban várhatóan munkanélküliek lesznek, mivel a recesszióból kilábaló gazdaságban a munkaerőkereslet csak lassan bővül.

A fenti eredmények alapján a csoport 40 százalékát kitevő alacsony képzettségűek várhatóan kevésbé járulnak hozzá a versenyszféra potenciális foglalkoztatásának bővüléséhez. Jelentősebb részüket a közmunkaprogramok keretében foglalkoztathatják, míg egy kisebb, de nem elhanyagolható részük a tartós munkanélküliséget növelheti. A csoport 60 százalékát kitevő képzettebb csoport elhelyezkedési esélyei nagyjából megegyeznek a már korábban is aktív munkanélküliek esélyeivel, így körülbelül felük középtávon állást találhat.

Az intézkedések hatására tehát nagyobb mértékben növekvő aktivitás – az érintettek gyengébb foglalkoztatási esélyei miatt – rövid távon magasabb munkanélküliséget és az állami foglalkoztatási programok magasabb kihasználását eredményezi. A különböző végzettséggel rendelkező csoportok foglalkoztatási esélyei eltérnek egymástól. A magasabban képzettek várhatóan már rövid távon is nagyobb valószínűséggel tudnak elhelyezkedni, így visszatérésük a munkapiacra pozitívan járulhat hozzá a foglalkoztatáshoz. Az alacsonyabb végzettségűek esetében azonban nagyobb az esélye annak, hogy az érintettek tartósan munka nélkül maradnak. A közmunka-programok kiterjesztése ellensúlyozhatja ezt a hatást.

Kisebb mértékben ugyan, de szintén az aktivitás emelkedésének irányába hathat az a tervezett felsőoktatási reform is, mely jelentősen csökkentené az államilag finanszírozott helyek számát a felsőoktatásban. Mindezek hatására – az aktivitás jelentős emelkedése mellett – a munkanélküliségi ráta az idei évben is magas maradhat, és csak jövő évben mutatkozhat érzékelhető csökkenés. A foglalkoztatás 2011-ben enyhén emelkedik, és a konjunktúra élénkülésével 2012-ben is csak fokozatos bővülés várható.

A vállalati beruházások a gazdasági kilábalás nem járt a foglalkoztatás egyidejű, jelentősebb bővülésével. A gazdaság növekedésével párhuzamosan a foglalkoztatás is fokozatos, lassú bővülést mutathat, ám az aktivitás emelkedésével a munkanélküliségi ráta a jelenlegi 10 százalékos szint körül stagnálhat.

Játék a számokkal

Idén az uniós elszámolásnak megfelelő, úgynevezett  ESA-szemléletű 2,4 százalékos államháztartási többlet a nyugdíjpénztári vagyonból származó egyszeri – ami a GDP 9,5 százalékával javítja az egyenleget - bevétel következménye, amely elfedi a jövedelemadók területén ezzel párhuzamosan végrehajtott fiskális lazítást. Ahhoz,hogy 2012-ben elérhető legyen a 2,5 százalékos kormányzati hiánycél, a Széll Kálmán-terv és a konvergencia program teljes végrehajtása mellett a 2011- ben képzett stabilitási tartalék eltörlésére, és az ehhez kapcsolódó kiadáscsökkentő intézkedések tartós  érvényesítésére van szükség – állítja az MNB.

Az idei, egyszeri hatásoktól megtisztított kiegészített SNA-egyenleg szerint az államháztartás pozíciója 2010-hez képest kedvezőtlenebbé vált. Az SNA-egyenlegben nem  számolják el  azokat a 2011-ben jelentkező egyszeri bevételeket és kiadásokat, amelyek finanszírozási műveletnek tekinthetők - portfolióbevétel, adósságátvállalások és PPP szerződések kivásárlása -, viszont kiadásként jelenik meg a volt magánnyugdíjpénztári tagokat illető reálhozamok kifizetése. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete június 14-i közleménye szerint a magánnyugdíjpénztári portfolióból az állam által átvett vagyon összege a GDP 10,4 százaléka. Ebből a magánnyugdíjpénztári rendszerből kilépő tagok reálhozamának kifizetéséhez szükséges összeget, amelyet előzetes közlések alapján a GDP 0,9 százalékára becsülnek, az állam visszafizeti a pénztáraknak.

Az ESA egyenlegben a véglegesen államhoz kerülő vagyon 9,5 százalékkal javítja az egyenleget, de a kiegészített SNA-egyenlegben ugyanez nem szerepel hiányjavító tényezőként, míg a reálhozamhoz kapcsolódó kifizetések kiadásként jelennek meg, mert utóbbiaknak van reálgazdasági, az államháztartáson kívüli szereplők jövedelmét érintő hatása. AZ SNA-egyenleg, ami szerint tehát  2011-ben az államháztartás strukturális helyzete jelentősen romlik, az egyszeri bevételeket ugyanis nemcsak egyedi kiadásokra és az egyenleg javítására fordítja a költségvetés, hanem részben a folyó kiadások, valamint a személyi jövedelemadó csökkentésének fedezésére is.

Még nincs itt az áresés ideje

Az infláció 2011 eleje óta végbement emelkedését a világpiaci nyersanyagárak felől érkező költségnyomás okozta. A magas nyersanyagárak begyűrűztek a feldolgozott élelmiszerek áraiba, az olajár emelkedése pedig gyorsan megjelent az üzemanyagok árában. A költségsokkok miatt rövid távon továbbra is 4 százalék körül alakulhat az infláció. Előretekintve a világpiaci nyersanyagárak csökkenését feltételezi a jegybank, ami középtávon mérsékli az inflációt. A gyenge kereslet és a laza munkaerőpiac együttese pedig továbbra is tompítja a másodkörös hatások mértékét.

Az MNB azzal számol, hogy középtávon a szabályozott energia árakban az elmúlt hónapok költség-emelkedése mellett a korábbi negyedévek nyersanyagár-emelkedése is megjelenhet, ami 2012 elején átmenetileg megakasztja a dezinflációt. Az előrejelzés alappályája szerint az infláció a jelenlegi kamatszint huzamosabb fenntartásával 2012 végére érheti el az árstabilitásnak megfelelő 3 százalékos szintet

Az előbbiekben leírtak az MNB alapmodelljét mutatták be, ám az elemzők több pályát is felrajzoltak annak fényében, ha valami nem úgy alakul, ahogyan most látszik. A nyersanyagárak további emelkedése például tartósan magasabb alapkamat-pályát tenne szükségessé. Egy másik veszélyforrás az eurozóna perifériáján zajló szuverén adósságválság, amely az elmúlt hónapokban csak korlátozott mértékben hatott a közép-kelet európai országok kockázati felárára, ám a krízis eszkalálódása fokozottabb veszélyt jelenthet. Egyrészt az eurozóna növekedése is fékeződne, ami érdemben visszavetné a magyar gazdaság külső keresletét. Másrészt a befektetők kockázatkerülése drasztikusan emelkedne, ami a hazai eszközök kockázati prémiumát is emelné.

Közmunkaprogram lesz a megoldás a gondokra
Kovács Bence 2009.04.27. Digitális Hídvégardó, közmunka zu Romhányi kertészkedés, fűnyírás, gereblyézés, kerti munkák, munkások, dolgozók, fizikai munka, közmunka, közmunkások, vidék, falu,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.