Rezsicsökkentés helyett: a közlekedésben fityisz

Hoppon maradhatnak a vonattal, busszal utazok, elmarad a rezsicsökkentés a közösségi közlekedésben. Hiába van terv 2011 óta, a szaktárca nem számol a jegyárak áfájának mérséklésével.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleménye szerint legalábbis a lapunkban napvilágra került elképzelések ellenére nem tervezik és nem kezdeményezik a közösségi közlekedési tarifák áfa-tartalmának csökkentését. Azt írják: a kérdésben szakmai javaslat nem készült és politikai döntés sem született.

Ami annak ellenére lehetséges, hogy a jegyárak áfájának csökkentési terve két évvel ezelőtt először a fővárosban fogalmazódott meg. Végig vitelét pedig lapunk értesülései szerint éppen azért vetették el, mert az elképzelés csak a BKV jegyáraira vonatkozott. És a szaktárca állítását nem cáfolja meg az sem, hogy a hét elején Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője az egyik kereskedelmi televízió műsorában a személyszállítási viteldíjak áfa-tartalmának csökkentésére vonatkozó kérdésre a családok megélhetését befolyásoló költségek között említette a tömegközlekedés tarifáit.

Az NFM azt írja: az alaptarifa 2010 óta változatlan a helyközi közösségi közlekedésben. És alighanem az ágazatban már meghirdetett "választási kampányra" tekintettel, három és fél év elmúltával megint visszamutogattak egy kicsit elődeikre. Közleményük szerint a "korábbi kormányok 2002 után 140 százalékkal emelték a vasúti és autóbuszos közszolgáltatások díjtételeit".

A tárcánál azt magyarázzák: 15 alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vasútvonalon 15 százalékos díjcsökkentést vezettek be 2013. június 1-jétől. Az alaptarifa mérséklésére a rendszerváltás óta nem volt példa. És hát a  tárca további vonalakon is vizsgálja a kedvezményes jegyárak alkalmazásának lehetőségét. Más kérdés, hogy arról valahogy hallgatnak: a minisztérium az autóbuszos és a vasúti személyszállításban egyaránt bevezette a "minőségi felárat". Amivel alaposan megnehezítette a kényszerből vonatozó, buszozó magyar emberek életét.

Egyes minőséginek kikiáltott járatokra azért kell pótjegyet váltani, mert mondjuk van légkondicionálás. Igaz, az már más kérdés, hogy a minőséget a gyakorlatban semmi sem garantálja. Ahogy lapunk munkatársai is tették egy nyári "teszt vonatozáson", az utas akkor is fizet, ha szerelvény "extra" berendezései nem működnek, a vonat pedig késik. És megesik az is, hogy a 15 százalékos kedvezmény érvényesítéséről, a vasutasok valahogy elfelejtkeznek.

Mindez a propagandistákat nem zavarja. Közleményükben leírják: a "szakminisztérium a közösségi közlekedési kínálat versenyképességének javítása mellett feladatának tartja az állami tulajdonú szolgáltatók pénzügyi helyzetének rendezését, működőképességének megőrzését is. A tárca ennek érdekében hosszú távra szóló személyszállítási közszolgáltatási szerződéseket kötött a vállalatokkal, megkezdte szervezeti korszerűsítésüket és a menetrendek összehangolását".

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.