Rendszerbe kódolt probléma

A CIB kisvállalkozói ügyfelei papíron két hétig bankszámla nélkül maradtak.
Utánajárás lett az átállásból

Egy technikai baki okozott kellemetlenséget több CIB-es ügyfélnek. A problémára egyik olvasónk hívta fel lapunk figyelmét. Elmondása szerint a tulajdonában lévő betéti társaság május 13-án értesítést kapott az adóhivataltól (NAV): a NAV arról tájékoztatta, hogy a februári áfabevallása alapján járó adó-visszatérítést nem utalja át, mert a megadott bankszámlaszám nem szerepel a nyilvántartásban. Olvasónk – miután internetbankos szolgáltatással ellenőrizte, hogy cége évekkel korábban nyitott számlája igenis létezik – még aznap telefonon megkereste az adóhivatalt, ahonnan azt az információt kapta, hogy a bankszámlája május elsején még élt, de ötödikén a CIB annak megszűnését jelentette.

A NAV munkatársa arra is felhívta a figyelmét, hogy a számlaszámot a cégbíróság nyilvántartásában is törölték, egyúttal azt javasolta, keresse fel bankját és ott érdeklődjön, miért jelentették – ezek szerint tévesen – a számla lezárását. Miután ezt követően érdeklődésére a cégbíróságon is megerősítették, hogy vállalkozása a nyilvántartás szerint nem rendelkezik bankszámlával, és felhívták a figyelmét arra, hogy ez jogellenes állapot, megkereste a CIB-et is, ahol – némi utánjárást követően – elismerték, hogy ők hibáztak.

Érdeklődésünkre a CIB-nél elmondták, hogy változott a betéti társaságok KSH-számában található úgynevezett GFO-kód, amelyet április 30-án a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) kapott adatbázis alapján frissítettek. (A GFO-kód a gazdasági szervezetek gazdálkodási forma szerinti osztályozását jelenti, és a vállalkozások nyilvántartásához van rá szükség.) Egy technikai hiba miatt azonban a változást nem vezették át a cégbíróságnak küldött számlaszámjelentés paraméterezésében, így az érintett számlákat lezártként jelentették a következő munkanapon, vagyis május 5-én. (Április 30-a volt a május elsejei hosszú hétvégét megelőző utolsó, míg május 5-e az azt követő első munkanap.)

A banktól kapott tájékoztatás szerint, miután észlelték a problémát, megkezdték annak kijavítását, illetve informálták a cégbíróságot és a NAV-ot. A CIB az érintett ügyfeleket is értesítette a hibáról, és tájékoztatta őket arról, hogy már hozzáláttak a korrigáláshoz. A számlaadatokra vonatkozó technikai hibát május 15-én a cégbíróság és a NAV rendszereiben is kijavították, amiről a bank ugyancsak értesítette ügyfeleit. A nyilvántartások helyrehozásával párhuzamosan a CIB egyeztetéseket kezdett a NAV-val annak érdekében, hogy a technikai hibából esetleg adódó adminisztrációs többletterhet gyorsan és hatékonyan tudja kezelni az érintett ügyfeleit illetően – mondták lapunknak a banknál.

A CIB-es baki tényleges problémát csak azoknál az ügyfeleknél okozott, akik, mint olvasónk – pontosabban vállalkozásaik – adó-visszatérítést vártak abban a másfél hétben, amíg az adóhivatal úgy látta, hogy nincs élő számlaszám, amelyre utalhatna. Az összeg természetesen ettől még nem vész el, a NAV azt jóváírja saját belső számláján, amely így a cég esetében túlfizetést mutat. A pénzt természetesen később is bármikor vissza lehet igényelni, de ezt valószínűleg újra kezdeményezni kell az érintetteknek. Vélhetően ez az az adminisztrációs többletteher, amelyet válaszában a CIB is említ. Szerettük volna megtudni, hogy a bank hány ügyfelét érintette a technikai baki, és ezekből mennyinél okozott ténylegesen problémát a hiba, de ezzel kapcsolatban nem kaptunk választ a pénzintézettől. Nem hivatalosan azonban úgy tudjuk, csak pár olyan ügyfele van a banknak, aki úgy járt pórul, mint olvasónk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.