Rekviem a Lanciáért

A Lancia lesz a legnagyobb vesztese a Fiat-Chrysler fúziónak, a sportos és elegáns modelljeiről méltán híres olasz márkát ugyanis gyakorlatilag leírta Sergio Marchionne vezérigazgató, hogy ne rontsa a helyette preferált Alfa Romeo és Maserati az esélyeit a piacon.

Két éven belül egyetlen modellre és egyetlen országra szűkítik a Lancia termékpalettáját és nemzetközi kereskedelmi hálózatát. A Lanciát gyakorlatilag feláldozzák a Chryslerrel kötött frigy oltárán.

Valentin Flauraud / Reuters

Marchionne vezényli a Lancia rekviemjét - kommentálta a hírt a Gianluca Spina, a milánói üzleti főiskola dékánja, aki szerint a döntés végülis érthető, hiszen azt el kell ismerni, hogy a márka ismertsége, valódi vonzereje igazából szülőhazájára korlátozódik. Európán kívül a Lanciát alig ismerik, és Marchionne a rendelkezésére álló, öt évre megszavazott 55 milliárd eurós fejlesztési keretből nem is próbálkozik meg a márka pokoli kötségeket felemésztő ismételt felfuttatásával.

Igaz, az utóbbi időben sem sokat foglalkoztak gazdái a Lancia nagygeneráljával, ennek köszönhetően eladásai tavaly húsz százalékkal estek vissza. A tervek szerint 2016-ra már csak az alsó-kategória elkelő modelljei közé sorolt Ypsilon marad hírmondónak, a dupla annyiba, 24 ezer euróba kerülő Delta is nyugdíjba vonul. Valamennyire az amerikaiak is osztoznak a gyászban hiszen ők jövőre az amúgy népszerű Chrysler Voyager családi modelljüket áldozzák fel a Bloomberg értesülései szerint.

Az Ypsilon, az itáliai piac egyik legkelendőbb kisautója jövőre ráncfelvarráson esik át. A vele kiegészülő Chrysler-Dogde hármas modelljeiből évi nyolcvanezret akarnak eladni Európában 2018-ban. Ez meglehetősen szerény célkitűzés ahhoz képest, hogy tavaly csak Lanciából 75 ezer kelt el a kontinensen, illetve ahhoz az ambiciózus tervhez viszonyítva, hogy csoportszinten a Fiat öt éven belül 61 százalékkal, hétmillió autóra szeretné növelni globális forgalmát.

A Lancia kvázi halálos ítéletét egyébként a hó elején tartott detroiti egyeztetésen hat óra alatt mondták ki, holott éppen Marchionne tűzte zászlajára 2010-ben azt a célt, hogy évi háromszázezresre futtassák fel a Lancia éves forgalmát. A most publikált döntés éles ellenállást és haragot váltott ki a Lacia-hívek, a lancisták táborában, a márka megtartását követelő online petíciójukat pillanatok alatt háromezren írták alá, bár ez nyilván nem hatja meg a profitérdekek mentén döntő Fiat vezetőit.

A Lanciát 1906-ban alapította Vincenzo Lancia, a Fiat egykori autóversenyzője, de erősen kérdéses, hogy a márka mennyivel élheti túl 110. születésnapját. Iparági szakértők szerint egyetlen modellel, az Ypsilonnak virtuskodni eleve öngyilkos vállalkozás, ezt még az olyan elit márkák, mint a Lamborghini és a Rolls-Royce sem engedhetik meg magunkak, sőt még a Daimlernek is üssze kellett fognia a Renault-val, hogy meg tudja menteni ikonikus kisautóját, a kétüléses Smartot.

Mi több, egy szűk piacra korlátozódó értékesítés is a modell gyors agóniájához vezet, emlékezetes, hogy a General Motors az Ausztráliában forgalmazott, 69 éves múltra visszatekintő Holden márkát adta át az enyészetnek tavaly decemberben egyetlen tollvonással. Elemzők szerint Sergio Marchionne megtehetné ugyan, hogy azonnali hatállyal elvarrja a Lancia-szálat, de ő taktikai okokból hagy egy kiskaput, inkább megvárja, mire jut a szintén betegeskedő Alfa Romeo feltámasztásával. Két áldozat egy családban vár végzetes lenne.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.