Ohhh, kisebb lesz a Malév!

Másfél milliárddal tervezi javítani idei üzemi eredményét a Malév, ennek érdekében viszont harminc százalékkal csökkentik a flotta méretét, redukálják a dolgozók létszámát és újraírják az üzleti tervet is.

Normális esetben az év elején mutatják be az üzleti tervet, de amikor csatlakoztam a céghez, felkértek, hogy teljesen új üzleti tervet készítsek, amit végül az igazgatóság a múlt héten fogadott el. E szerint másfél milliárd forinttal jobb lesz az üzemi eredmény - mondta Martin Gauss a Malév Zrt. vezérigazgatója. Ehhez azonban a flotta, a menetrend, az üzleti stratégia és a létszám változtatása is szükséges, tette hozzá.

A legfontosabb változtatás, hogy a cég visszaadja a hetven személyes Fokker 70-es gépeket a lízingcégnek, így a flotta csak két típusból áll majd: Boeing 737-esekből és a most forgalomba állított regionális Q400-as típosokból. Míg tavaly nyáron a Malév 31 gépes flottát üzemeltetett, novembertől már csak húszat fognak üzemeltetni. A téli menetrendtől ideiglenesen a földön tartanak 3 Boeing 737-es repülőgépet is.

Martin Gauss elmondta: az üzleti terv szerint a cég 3,1 millió utast fog szállítani 2009-ben, 51 779 járaton, 65,6 százalékos kihasználtsággal. Az utasszám és a járatszám lényegében a 2008-assal azonos, míg a kihasználtság kicsit magasabb lesz a tavalyinál.

Csökkenő járatszám

A vezérigazgató elmondta: a Malév egy regionális, piaci réseket kihasználó légitársaság kíván lenni, ennek jegyében alakítják át az útvonalhálózatukat is. Például, miután a Lufthansa csökkentette kapacitásait Hamburgba, a Malév növelte a járatszámot.

Téltől felfüggesztik a velencei, a podgoricai, a genfi, a dublini és a ljubljana-i járatokat, míg csökkentik az induló gépek számát Amszterdamba, Párizsba, Stuttgartba, Madridba, Zurichbe és Kievbe. A fapados légitársaságok célközönsége korábban nem nagyon utazott a Malévvel.

Célkeresztben az olcsó piac

- Nem célunk agresszív támadást indítani ezen a piacon, de szeretnénk átcsábítani utasokat a low-cost járatoktól. Ebben az évben az üres székeink aránya 35 százaléka, s nagyon szeretném, ha ezekre a helyekre is utasokat tudnánk ültetni, ha alacsony áron akkor is - mondta Martin Gauss. Hozzátette: nem ismer olyan légitársaságot, amelynek olyan kicsi lenne az internetes értékesítési aránya, mint a Malévnak (jelenleg 10 százalék). Éppen ezért ezen mindenképpen változtatni kell. Szavai szerint nem stimmel a légitársaság értékesítési stratégiája sem: miközben a cég hatvan százalékkal részesedik a hazai piacból, addig a belvárosban sétálva alig lát Malév logót használó utazási irodákat.

Kisebb flotta, kevesebb ember

Újabb csoportos létszámleépítésre van szükség. Idén 150 embert bocsátanak el a Malév Zrt.-től, míg a leányvállalatoktól elküldendők számát nem árulták el. Három éves távlatban gondolkodik a cég vezetése. 2009 végén 1362 teljes munkaidős állás lesz a vállalatnál, amit három év alatt ezerre kívánnak csökkenteni. - Ha az iparágban fellendülés lesz és növekszik a flotta, akkor a tervek változhatnak - mondta Martin Gauss. - Hasonlóan más légitársaságokhoz, ennek a cégnek is túl sok munkavállalója van. Minden esetben megpróbáljuk eladni, vagy kiszervezni az adott üzletágakat annak érdekében, hogy a tömeges elbocsátásokat elkerüljük. Az ország jelenlegi helyzetében nagyon hibás döntés lenne, ha egyszerűen kitennénk az embereket az utcára. Költségcsökkentésre ugyanakkor szükség van - tette hozzá a vezérigazgató.

Visszavonuló az orosz piacról

A korábbi tervekkel ellentétben nem terjeszkednek intenzíven az orosz piacon. - A VEB tudja, hogy csakis kisebbségi tulajdonosként tudja finanszírozni a légitársaságot. Ez persze nem zárja ki, hogy javaslatokat tegyenek, de a döntéseknek Európai kezekben kell maradnia. Nem tervezzük további bővítéseket Oroszország felé, ebben nem látunk különösebben nagy üzleti lehetőségeket jelenleg. Nagyon jó a kapcsolatom a tulajdonosokkal - fejtette ki a vézérigazgató arra a kérdésre, hogy milyen szerepe van az orosz kisebbségi tulajdonosként és finanszírozóként is számon tartott orosz Vnyesekonombankkal.

Ami az Aeroflotot illeti, a mi felfogásunk szerint az orosz cég vezetői független tanácsadóként dolgoznak a VEB vezetői mellett, amire a bankároknak szükségük van a Malévval kapcsolatos döntések meghozatalakor. De nem gondolom, hogy szoros üzleti kapcsolatunk lesz az Aeroflottal, a meglévő kereskedelmi kapcsolatokon túl - mondta a vezérigazgató.

A karbantartó-cég orosz leányvállalatával kapcsolatban, amelytől nemrég visszavonták a működési engedélyt, Martin Gauss elmondta: nem fogják erőltetni az orosz jelenlétet, ha „nem mennek jól a dolgok". Ugyanakkkor, az Aeroplex bárhol indíthat új vállalkozást, a Malévnak, mint tulajdonosnak egyetlen feltétele van: nyereséges legyen, hiszen a repülőgép-karbantartás jó üzlet ma a világban.

Nem repül Ljubjanába, Genfbe és Dublinba a Malév
Malév - kevesebb gép, kevesebb alkalmazott
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.