Recesszióban toporog az élelmiszerpiac
Magyarországon volt a legkisebb az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok (FMCG) árdrágulása az előző negyedévhez képest - derült ki a Nielsen 21 országra kiterjedő vizsgálatából. (A Nielsen vizsgálatában nem szerepel az alapélelmiszerek zömét alkotó nyerstermékek, azaz a tőkehúsok a tej, pékáruk, illetve zöldségek.)
A piackutató vizsgálata szerint az idei második negyedévben Európában a drágulás átlagos mértéke 2,7 százalékos volt az előző év azonos időszakához képest. Itthon ezzel szemben csak 2,6 százalékkal nőtt az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok átlagára, amivel Magyarország az európai középmezőnyben végzett.
A vizsgált országok többségében, 18-ban nőttek az árak, de a drágulás üteme több helyen lassult. Az árdrágulás Törökországban volt legmagasabb, ott 8,4 százalékkal kellett többet fizetni a vásárlónak az előző évhez képest. Ezt követi Finnország 6,0 és Ausztria 3,8 százalékos drágulással. Csökkentek viszont az átlagárak Görögországban és Norvégiában, míg Lengyelországban nem változtak.
Bár Magyarországon az infláció visszafogott volt, illetve csökkent, a hazai élelmiszerüzletek a második negyedévben 2,8 százalékkal adtak el kevesebb napi fogyasztási cikket, mint az előző év hasonló periódusában – szemben az európai -1,5 százalékos átlaghoz képest.