Recseg a barkácspiac
„Lehetett volna rosszabb is" - kommentálta Karl-Heintz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója a tényt, hogy a kft. forgalma 2009-ben első ízben csökkent. A visszaesés milliárdban is rögtön kétszámjegyű volt: míg 2008-ban 50,1 milliárd forintnyi terméket értékesített a barkácslánc, addig 2009-re bruttó forgalmuk majd egyötöddel, 41,8 milliárd forintra csökkent.
Az ügyvezető a drasztikus visszaesést az építőipar összeomlásával, a nagy építkezések elmaradásával indokolta. A Praktiker mindemellett megőrizte 30 százalékos piaci részesedését.
A statisztikák szerint a kiskereskedelmet három éve sújtó recesszió legnagyobb vesztesei a műszaki az iparcikkeket áruló kereskedők. Ebben a termékkörben már 2007 elején, ez első kormányzati megszorító intézkedések bejelentése után megjelent és azóta is megszokott az előző év azonos időszakához mérve 15-20 százalékos piaccsökkenés.
A forgalom alakulásában ugyanakkor kettősség volt megfigyelhető. A jelentős bevételcsökkenés az olcsóbb termékek eladásainak visszaeséséből adódott. A drágább termékek forgalma éppenséggel jelentősen nőtt. Igaz, ez nem tudta ellensúlyozni a nagy tömegben árult olcsóbb termékek okozta kiesést.
Szita Mária beszerzési igazgató szerint csökkenőben van a korábban jellemző, a vevő hirtelen elhatározására visszavezethető úgynevezett „impulzusvásárlás". A vevők ma már sokkal tudatosabban, szakmai alapon vásárolnak.
Karl-Heintz Keth úgy látja, a magyar piac gyakorlatilag telített. Az átlagos vásárló ma nagyjából 8 eurót tud elkölteni egy hónapban barkácspiaci termékre, amelyből a nálunk lévő barkácsláncokra - OBI, Baumax, Bricostore, Bauhaus - jobbára 1-1,5 euró jut.
Bár tavaly a Praktiker Esztergomban nyitott egy áruházat, ám az ottani vevők 62 százaléka Szlovákiából érkezett. Az ügyvezető szerint még akad egy-két lyuk a térképen, így az elkövetkező években még 1-2 boltnyitás szóba jöhet, főként az északi régióban. Mindazonáltal inkább a meglévő nagyobb áruházaikat, illetve a webes eladási csatornáikat kívánják továbbfejleszteni.
A cégnél jelentősen nőtt a netes értékesítés: a tavalyi 0,5 százalékos részesedésről idén már a cég forgalmának 1,5-2 százalékát adja az on-line lebonyolított forgalom. A webes vásárlókra jellemző, hogy főleg bútort rendelnek meg a webshopon keresztül. (Az online forgalom 23 százalékát adta ez a termékkategória.)
Bár a cég - a kiskereskedelem jó részéhez hasonlóan - már 2009-ben is valamiféle piaci javulásra számított, de ez elmaradt. Most úgy látják, 2010 második felében éledezhet a piac, Kérdés, az új kormány milyen intézkedéseket hoz az építőipar és a lakáspiac élénkítésére.