Der Standard: Borús a viszony a Máv Cargo és az ÖBB között

Geuronet-ügyet kirobbantó osztrák napilap szerint a Máv Cargo-t megszerző ÖBB egy sajátos lízingkonstrukcióval kerüli meg az adásvételi szerződésben vállalat fejlesztési kötelezettségét.

 Alig hét héttel azután, hogy az osztrák vasút (ÖBB) szállítmányozási cége, a Rail  Cargo Austria AG (RCA) megvásárolta a MÁV Cargo Zrt.-ét, máris borús  a hangulat az anya- és a leányvállalat között - írja pénteki  számában a Der Standard osztrák napilap. Az ok a vételi szerződésnek  abban a passzusában rejlik, amelyben az RCA a 102,5 milliárd  forintos vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forintnyi  fejlesztésre vállalt kötelezettséget.

A lap utánajárása szerint a pénzt beruházási javakra kell költeni. Úgy tudja, hogy a szerződéses kikötésnek megfelelően az  első részlet, 8,7 milliárd forint társasági hitel formájában meg is  érkezik, és a MÁV Cargo 19 mozdonyt és 50 tehervagont vásárol rajta.  De nem a Siemensnél vagy más gyártócégnél, hanem az ÖBB Technisches  Services-nél, amelynek 51 százalékos tulajdonosa maga az RCA.(A  részvények fennmaradó része pedig az osztrák vasút személyszállító  vállalatához tartozik.)

"Innentől válik igazán izgalmassá a dolog,  ugyanis a MÁV Cargo az RCA-hitelből vásárolt mozdonyokat és  vagonokat azon nyomban lízingbe adja az ÖBB-nek. Ennek fejében  rendszeres lízingdíjban részesül az anyavállalattól, a pénz azonban  nem marad nála, mert abból kell fedeznie a társasági kölcsön  költségeit" - állítja a Der Standard, hozzáfűzve: egyáltalán nem  meglepő, hogy a magyarokból nem vált ki viharos ujjongást a pénz  ilyesfajta körforgása.


A MÁV Cargo szóvivője csak annyit erősített meg a lapnak, hogy  az RCA valóban átutalta a 8,7 milliárd forintot, és azon 19 mozdonyt  és 50 vagont vásároltak. Ám adós maradt annak megválaszolásával,  hogy hol szerezték be az eszközöket, és miért adták azokat lízingbe  az ÖBB-nek. "A MÁV Cargo többletforgalmat generál ezzel a  befektetéssel, és készülnek a tervek az új vagonállomány további  optimális felhasználására" - mondják Budapesten a lap szerint.


Az ÖBB-nél és a Rail Cargo Austriánál sem nyilatkoznak a  tranzakcióról, hivatalos állásfoglalást nem adtak ki. RCA-körökben  mindazonáltal élesen visszautasítják azt a felvetést, amely szerint  a tranzakció valójában csupán látszatügylet, és a magyar  leányvállalatnak a könyvelésben feltüntetett értéken és az eszközök  amortizációján túlmenően semmi haszna nem származik belőle. A fejlesztési beruházás második részlete az idén esedékes, az előkészítés már megkezdődött - jegyzi meg a Der Standard.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.