Gázra lépett az autópiac
Hónapok óta nőnek az eladások a magyar autópiacon, ahol az első fél évben újakból és használt kocsikból is jóval többet rendszámoztak, mint tavaly. A korábbi alacsony bázis mellett az is javítja a forgalomba helyezési statisztikát, hogy a vállalkozások már nem várhatnak a járműflották válság óta halasztott cseréjével – nyilatkozta lapunknak a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke, Erdélyi Péter. Az új kishaszonjárművek rendszámozásának közel ötven százalékos megugrása pedig azt is jelzi, hogy egyre többen használják a jegybank alacsony kamatú növekedési hitelprogramját a járműpark fejlesztésére. A képet azért erősen árnyalja az úgynevezett reexport, ami márkánként eltérő mértékű, de az MGE adatai szerint a személyautóknál átlagosan 10-12 százalékos, a kishaszonjárműveknél pedig ennél is magasabb arányú.
A JATO adatai szerint az első fél évben 32,9 ezer új személyautót és 6865 új kishaszonjárművet helyeztek forgalomba. Utóbbi szédítő, közel 48 százalékos növekedést takar, míg a személyautóknál 20 százalékos a bővülés. A használt személyautók esetében az első fél év 44 ezer és az utolsó hónap 7700 forgalomba helyezése 35 százalékos növekedést jelent egy év alatt, a járművek átlagkora 10,4 éves, és ahogy Róbert Gábor, a Datahouse marketingigazgatója lapunknak elmondta, a múlt hónapban regisztrált autóknál a magánszemélyek aránya 87 százalék.
Az új autók esetében is egyre többen látogatnak a szalonokba, de ott a magánvásárlók aránya még nem éri el a harminc százalékot. Ez kevés ahhoz, hogy beindulhasson egy központilag támogatott autócsere-program. Sok egyéb mellett ilyen elképzelés is szerepel az MGE és az Autós Nagykoalíció (ANK) kormánynak tett javaslatai között. Szeretnék még elérni, hogy regulázzák meg a feketézőket, mert hol a regisztrációs adóval, hol az áfával csalnak a tilosban járó, feketéző kereskedők. (Például: az EU-országból behozott – hat hónapnál öregebb és hatezer kilométernél többet futott – kocsik számláján nem szerepel külön az áfa, így akkor is beadják itthon, hogy rendezték a kötelezettséget, ha nem – így számukra 27 százalékkal olcsóbb lesz a behozatal.)
Knezsik István, az ANK elnöke azt mondta: olyan szabályozást szeretnének, melyben garantált az importált gépjárművek áfaösszegének megfizetése. Fontos lenne még a használt gépjárművek behozatalának környezetvédelmi korlátozása is: el szeretnék érni, hogy csak Euro3-as vagy annál jobb minősítésű modelleket lehessen forgalomba helyezni. Az új személyautóknál az idei év elejétől csak Euro 5-ösök, a haszonjárműveknél csak Euro6-osok kaphatnak rendszámot Magyarországon.