Rákapcsolt februárban az ipar

Februárban fokozta teljesítményét a hazai ipar, a termelés volumene az egy évvel korábbit 8,1 százalékkal haladta meg. Bár a részletes adatokkal csak egy hét múlva ismerkedhetünk meg, annyi már most biztos, hogy a járműipar ismét kitett magáért.
Hüledezhetnek az elemzők, az ipar februári teljesítményével ismét felülmúlta a várakozásokat, ám az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a tavalyi bázis alacsony volt, akkor még recesszióját élte a magyar és a hozzá ezer szállal kötődő európai gazdaság.

A Központi Statisztikai Hivatal gyorsjelentése szerint a munkanaphatástól megtisztított februári index megegyezik a kiigazítatlan indexszel. Januárban 6,1 százalékos éves kibocsátási pluszt mért a hivatal, így az első két hónap átlagában 7,1 százalékos előrelépést mutattak ki, jóllehet ez egyelőre sok információval nem szolgál az év egészének megítélését illetően. Januárhoz képest 1,6 százalékos volt a többletteljesítmény.

Az ipar teljesítményén minden bizonnyal meglátszik majd az is, hogy a Mercedes-Benz fennállása legjobb havi eladási adatát produkálta a márciusban leszállított 158,5 ezer járművel. Ez 13 százalékkal jobb az egy évvel korábbi teljesítménynél. A gépkocsik jó része a kecskeméti gyárban készülhetett, az előző hónapban.

A világ harmadik legnagyobb luxusautó-gyártójának kompakt modelljeiből az egy évvel korábbinál 26 százalékkal több, 43,3 ezer fogyott, s a megrendelések alakulása teljesen indokolttá teszi a harmadik műszak májusi bevezetését Kecskeméten. A cég kilátásait javítja, hogy nemcsak Kínában és az Egyesült Államokban tudott növekedni (az első negyedévben 48, illetve 11 százalékkal), hanem Európában is. Kínában a Mercedes lassan felzárkózik a luxusautó-piacon vezető BMW-hez és az azt követő Audihoz, amelyek 25, illetve 21 százalékkal növelték ottani negyedéves eladásaikat.

A Mercedes és a győri Audi tehát pörög, rájuk és az autóalkatrész-gyártókra támaszkodva a tavalyi 1,4 százalékos ipari növekedést a CIB Bank elemzői szerint 5,8 százalékosra is fel lehet tornászni. Az exportteljesítményt alapjaiban meghatározó ipari termelés alapadatait ismerve már nagy meglepetést nem okozhat a szerdán közlendő februári külkereskedelmi adat, vagyis arra sem lehet majd panasz.

A tavaly márciusban átadott új győri Audi-üzem termelése még felfutó fázisban van, ahogy a kecskeméti Mercedesé is, ketten együtt vélhetően pótolni tudják majd azt a termeléskiesést, amit a gödi Samsung SDI gyár most bejelentett leállítása okoz. A legutóbbi mérlegadatok szerint ez évi 72 milliárd forintos mínuszt jelent.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.