Rajtvonalhoz állhatnak a városnéző buszok
Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert az elmúlt években szabályozatlan volt ez a terület, és korszerűtlen, öreg buszok is róják a főváros útjait. Az érintett vállalkozások elmondásából azonban az derül ki: a zavaros helyzetet éppenséggel maga az önkormányzat gerjesztette, mivel eddig csak fél-egy évre adott működési engedélyt a cégeknek, amelyek így nem mertek például beruházni új buszok vásárlásába.
Fotó: Teknős Miklós / Népszabadság |
A piac méretét évente mintegy 1,5 milliárd forintra becsülik. Mivel a részvétel feltétele az elmúlt három évben termelt legalább 1,2 milliárd forintnyi árbevétel városi, turisztikai célú személyszállításból, három cég, illetve csoport tud elindulni: a Program Centrum és a Mr. Nilsz Kft. konzorciuma, a brit Big Bus magyarországi cége és a City Tour Hop on Hop Off Kft.
A korábbi évek piacfelosztó pályázatai után nem sok jót ígér, hogy az elérhető 100 pontból 60-at a szubjektíven megítélhető üzleti-gazdálkodási tervre és a „szakmai koncepció szakmai színvonalára” lehet kapni, és mindössze 40 pontot ér a koncessziós díj összege. Bár a főváros rendre hangoztatta, hogy le kell cserélni a korszerűtlen és környezetszennyező buszokat, a kiírásban elnagyoltan foglalkozik ezzel. A pályázóknak elvileg nyilatkozni kell arról az üzleti tervben, hogyan kívánják fejleszteni a flottát, de azt nem tudni, hogy ez mekkora súllyal esik majd a latba.
A nyertes vállalkozónak minimum 25 buszt kell majd hadrendben tartania, és ezért legalább 60 millió forint koncessziós díjat fizet.
A pályázat leadási határideje augusztus vége, a BKK ítészei szeptember végére döntenek.