Rájár a rúd a Dreamlinerekre

Legjobb, ha elkerülik a bostoni légikikötőt a Boeing 787-es Dreamliner típusú repülőgépei, ugyanis két nap leforgása alatt két tragikus végkimenettel „kecsegtető” műszaki problémát kellett hirtelen orvosolniuk a kárelhárító egységeknek.

A Japan Airlines (JAL) Bostonból Tokióba menő járata csak késve tudott felszállni szerdán, miután az egyik üzemanyagszelep nem záródott rendesen, s emiatt szivárgott a kerozin a Boeing 787-es Dreamlinerből. Szeidzsi Takaramoto, a JAL szóvivője a Bloombergnek elmondta, hogy a szelep biztonságos lezárása után ha késéssel is, de elhagyta a bostoni Logan nemzetközi repülőteret a járat. Matthew Brelis, a repteret üzemeltető Massport szóvivője szerint durván 130-140 liternyi kerozin spriccelődött ki a beragadt szelep mellett.

A JAL járata végül rendben megérkezett Tokióba, ahol a szakemberek tüzetes vizsgálat alá veszik a gépet, kiderítendő a szivárgás okát. Szeidzsi Takaramoto tájékoztatása szerint a légitársaság mind a hét Dreamlinerénél megvizsgálták és rendben találták az akkumulátorokat. Kedden egy akkumulátortűz ütött ki egy másik, Bostonban állomásozó JAL-Dreamlineren, komoly károkat okozva telep közelében lévő elektronikában.

A lítiumionos akkumulátorok szállítója, a GS Yuasa együttműködik a hatóságokkal a tűz okának kivizsgálásában, de egyelőre nem talált magyarázatot az esetre. Az affér a tokiói tőzsdén is megpörkölte a tavaly a csődhelyzetből kikecmergő Japan Airlines részvényeit, az árfolyam 0,4 százalékos gyengülése azonban éppenséggel nem utal befektetői pánikra.

A Boeingnél rosszabb a helyzet, a cég részvényárfolyama 2 százalékot esett tegnap az előző nap 1,6 százalékos gyengülését megfejelve. Ekkora esést hét hónapja nem szenvedett a repülőgépgyártó papírja. A GS Yuasa árfolyama 0,3 százalékkal szállt alább Tokióban.

S ha egy üzlet beindul... Az All Nippon Airways (ANA) a számítógép-vezérelt fékrendszer hibája miatta törölte szerdán egyik belföldi járatát. A legnagyobb Dreamliner-flottával rendelkező ANA már megtapasztalta a 2011 szeptemberétől forgalomba állított modellek gyermekbetegségeit, elsősorban a számítógépes hibákat, amelyeket egy teljes szoftverfrissítéssel tudtak később orvosolni a Boeing mérnökei. Úgy látszik, nem teljes sikerrel.

Az elővigyázatosság az amerikai légitársaságoknál is megfigyelhető: a United a Dreamliner-tűz napján más modelleket állított be a Los Angeles–Tokió vonalra, noha a cégnél nem adtak magyarázatot a Dreamlinerek visszatartására. A Bloomberg valamennyi, Dreamlinert a flottájában tudó légitársaságot megkérdezte eddigi tapasztalataikról.

A válaszokból leszűrhető, hogy a 787-esekkel akadnak kisebb-nagyobb problémák, de ezeket a gyártó és az üzemeltetők közötti szoros együttműködésnek köszönhetően igyekeznek mielőbb kiszűrni. A lényeg: olyan gép, amelynél a legcsekélyebb működési rendellenességet tapasztalják, nem szállhat fel.

A műszaki hibák ellenére a Boeing vezetése nyugodt, s teljesen megbízik az új generációt képviselő, jórészt teherbíró, könnyű kompozitelemekből álló modell biztonságosságában. Az első Dreamlinereket 2011-ben, a tervezettnél három évvel később állították forgalomba, s a nagy érdeklődésre való tekintettel az idén megduplázzák a modell gyártókapacitását. Az üzemanyag-takarékos utasszállítóból nyolcszáz megrendelést kell kielégítenie a chicagói székhelyű cégnek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.