Ráfaraghatnak a fapadosok
Beszakadtak ez európai fapados légitársaságok a Brexit hírére. A magyar hátterű Wizz Air részvényei múlt pénteken 21 százalékot estek. A Ryanairnél a zuhanás 10, az Easyjetnél 15 százalékos volt. Ami érthető, hiszen a diszkont-légitársaságok jelentős részének az európai kontinens és az Egyesült Királyság közötti forgalom hozza az üzlet jelentős részét. A légitársaságok nemzetközi szövetsége (IATA) szerint tavaly 117 millióan utaztak e viszonylatban.
Fapados Ferihegyen. Földön ragadhatnak Vémi Zoltán / Népszabadság |
– A legkritikusabb kérdések közé tartozik, hogyan szabályozzák a légi közlekedési piacot – mondta Tony Tyler, a IATA elnöke. – A tory kormánynak mindent el kell követnie, hogy az egységes európai légi közlekedési piac részei maradjunk – egészítette ki Carolyn McCall, az Easyjet vezére. Az unión belül ma szabad a piac, ami azt jelenti, hogy bármelyik uniós bejegyzésű cég szabadon repülhet oda, ahová akar. Ha ez megváltozik, és ismét kormányzati kegyből vagy kétoldalú egyezmények alapján kiadott repülési jogokra lesz szükség, az tönkreteheti az üzletet.
Váradi József Wizz Air-vezérnek nem csak a részvényárak zuhanása miatt fájhat a feje. Egyik holdingcégük a Jersey-szigeteken van bejegyezve, a cég papírjait a londoni tőzsdén jegyzik, a társaság központja fizikailag és adózási szempontból Svájcban van. Bár gépeik magyar regisztrációval repülnek, bizonyos, hogy az ír központú Ryanair az első adandó alkalommal meg fogja támadni e konstrukciót abban bízva, hogy a cég elbukhatja uniós státuszát és ezzel repülési jogait is.
Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója máris poént csinált az egészből, s így tudatta: ő bizony meg fogja tenni, ha elérkezett az idő. A CNBC műsorába már egy EU-s és brit zászlókból kivarrt, szakadtra emlékeztető zakóban vonult be.
A befektetőket erősen nyugtalanítja, hogy a Wizz deklaráltan a Nagy-Britanniában dolgozó vendégmunkásokban és azok családtagjaiban látja az üzlet egyik lábát. Tovagyűrűző bizonytalanság, mi történik, ha bejön a „horrorforgatókönyv”, és a kelet-európaiak nem vállalhatnak munkát az Egyesült Királyságban.
Bajba kerülhet a repülőgépeket gyártó Airbus is, az egyik legnagyobb uniós cég, benne francia, német, brit és spanyol részesedéssel. Az európai konszern a franciaországi Toulouse-ban, a német Hamburgban és a brit Broughtonban gyárt: a szárnyak például a brit városban készülnek és onnan szállítják az alkatrészeket az európai összeszerelő-üzemekbe. A brit kilépés körülményei alaposan felboríthatják a masszívan nyereséges vállalat üzletmenetét.