Rácáfolt a kétkedőkre a Facebook

Lehengerlően jó adatokkal lepte meg a Facebook a piacokat: a legnagyobb közösségi portál a második negyedévben 1,81 milliárd dolláros bevételt ért el, ez 53 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál és bő kétszázmillióval magasabb az elemzői várakozásoknál.

A részvényeseket jobban érdeklő nyereségadat is impozáns, Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató irányítása mellett az egy évvel korábbi negyedév 157 millió dolláros veszteségét sikerült 333 milliós profittá varázsolni. Mindez némi gyógyírt jelenthet a részvényesek számára a Facebook-papírok tavaly májusi tőzsdei bevezetése után. Az akkor 38 dollárért megszerzett részvény - a szerdai New York-i tőzsdezárást követően közzétett gyorsjelentés nyomán tapasztalt 21 százalékos hirtelen erősödés után - még most is csak 32 dollárt ér. Igaz, a 17,5 dolláros szeptemberi mélyponthoz képest ez már maga a mennyország.

A befektetők számára balul sikerült, viszont a cégnek és tulajdonosaiknak 16 milliárd dolláros friss tőkét hozó tőzsdei bemutatkozás után hamar temetni kezdték a Facebookot. Sokan kételkedtek abban, hogy a hirdetési piac bevételére irányuló ambiciózus terjeszkedési tervek meghozzák-e gyümölcsüket. Nos, a friss gyorsjelentés csattanós választ adott erre, hiszen a fizetős szolgáltatásokból másfélszeresére nőtt bevétel önmagáért beszél.

Különösen figyelemre méltó, hogy a közösségi háló mennyire hatékonyan közvetíti a hirdetők üzeneteit a mobiltechnológia révén. Az okostelefonok és táblagépek képernyőjére küldött reklámok már a teljes árbevétel 41 százalékát adták a megelőző három hónap 30 százalékos aránya után, s a jövőben a ráta további javulására lehet számítani.

Az EMarketer piackutató cég adatai szerint a Facebook a tavalyi 5,4 százalék után az év végére 13 százalékos részesedést ér el a mobil hirdetési piacon, de ezzel a második helyre feljogosító teljesítménnyel sem kerül látótávolságba a Google-hoz képest, amelynek nyomasztó fölényét 56 százalékos piacrész jellemzi.

A Facebook rácáfolt a kétkedőkre abban is, hogy egy év alatt 21 százalékkal 1,15 milliárdosra tudta bővíteni az aktív, a portál szolgáltatásait legalább havi rendszerességgel igénybe vevő felhasználói számát. Köztük nyolcszázmilliónál is többen már a „zsebükben hordják” a Facebookot, azaz mobil eszközökön csatlakoznak a portálhoz. Bár a felhasználói létszám növekedésnek az idő előrehaladtával fizikai korlátai is lesznek, a két számjegyű gyarapodást egyelőre nem fenyegeti veszély. 

A Facebook fejlődési pályán marad, ezt garantálják számára a nemrég bevezetett új szolgáltatásai, amelyek a második félévtől fordulnak igazán termőre. A képmegosztó Instagram szolgáltatás immár videók feltöltésére is használható, emellett új keresőprogramot fejlesztettek és új mobilplatformmal is jelentkeztek. Mindezek dacára azt máig nem sikerült elérni, hogy a Facebook felületein online töltött felhasználói időt ideális hatékonysággal aknázzák ki – természetesen saját és hirdetőik szemszögéből nézve.

A Facebook tőzsdei bevezetését ünneplik – azóta nem sok öröme volt a részvényeseknek
A man takes a picture of a monitor shows a welcoming message for Facebook's listing on the NASDAQ Marketsite prior to the opening bell in New York May 18, 2012. Facebook Inc, will begin trading on the Nasdaq market on Friday, with it's initial public offering at $38 per share, valuing the world's largest social network at more than $100 billion. REUTERS/Keith Bedford (UNITED STATES - Tags: BUSINESS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.