Súlyosan veszteséges a Rába – így is kell az államnak

Az első kilenc hónapban ugyan 3,5 százalékkal, 26,4 milliárd forintra növelte árbevételét az állam által megvásárlásra kinézett Rába Járműipari Holding Nyrt., ezzel együtt ugyanezen időszakban a cég nettó eredménye 1,256 milliárd forint veszteség volt.

Az első kilenc hónapban ugyan 3,5 százalékkal, 26,4 milliárd forintra növelte árbevételét az állam által megvásárlásra kinézett Rába Járműipari Holding Nyrt., de a cég nettó eredménye 1,256 milliárd forint veszteség volt. Ez pedig számottevő növekedés a tavalyi hasonló időszakban elkönyvelt 576 millió forintos mínuszhoz képest.

A harmadik negyedévi számokat figyelve hasonló folyamatokat lehet látni a vállalatnál. A 2010. évi 7,765 milliárd forintos bevételhez képest bővülést regisztráltak, hiszen 8,217 milliárd forintra nőtt az árbevétel. Ezzel együtt a tavaly szeptember végén elkönyvelt 390,9 millió forintos eredmény 1,506 milliárd forintos veszteségbe fordult. A cég elnök-vezérigazgatója, Pintér István ezekkel kapcsolatban a csütörtöki sajtótájékoztatón kifejtette, hogy a gazdálkodásra alapvetően három fejlemény hatott: a devizaárfolyamok bázisidőszakhoz viszonyított alacsonyabb, az alapanyagok magasabb szintje, valamint a fejlesztési projektekre fordított költségek. Mindezek mellett a vállalat EBITDA-eredménye (a kamat- és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti eredmény) az első kilenc hónapban 1,576 milliárd forint volt, amely azért kevesebb a tavalyinál.

A piaci környezettel kapcsolatban a vezérigazgató kifejtette, hogy a nehéztehergépjármű-piacon világszerte erős növekedés volt, azonban a harmadik negyedév végére szinte mindenhol volt némi lassulás. A mezőgazdasági szegmens az amerikai és európai területeken is erős volt, ezzel szemben az orosz buszpiac stagnál, hasonlóan kedvezőtlen fejlemény, hogy a személygépkocsi-ágazat teljesítménye nem éri el a tavalyi szintet. Ezekkel együtt a többi között a számukra javuló devizaárfolyam miatt erős utolsó negyedévre számítanak, amely révén egész éves tervszámaikat fenntartják.  

Kedvező változás ugyanakkor az, hogy az egy főre jutó árbevétel az év folyamán, negyedévről negyedévre növekedett, s immár masszívan 20 millió forint fölött van.

Pintér István kérdésre válaszolva elmondta, hogy a cég idei évi EBITDA-eredményében – a stratégiának megfelelően – a nemtermelő ingatlanok után a második negyedévben befolyt források is benne vannak már.

A cég vezetése megjegyezte, hogy az év során megújították a hitelállományt, így a dollárral szembeni kockázatokat érdemben megszüntették. Hozzátették, a vállalatnak roppant erős a likviditási háttere, azaz ez nem lesz akadálya a jövő évi növekedésnek. A 2012-es tervekkel kapcsolatban egyébként megjegyezték, hogy mintegy 10 százalékos árbevétel-növekedést szeretnének elérni változatlan EBITDA-szint mellett, és terveik szerint immár „pozitív oldalra fordul” a nettó eredmény szintje. Pontosan a végrehajtott projektfejleszéseknek köszönhetően. 

A korábban kormányszóvivői tájékoztatón az állam részéről vázolt busz- és tűzoltóautó-gyártással kapcsolatban a cég vezetése elmondta: a nem katonai célú járműgyártás a tavalyinak immár 2,5-szeresére futott fel, amely egy irányt azért már mutat. E mellett Pintér István hozzátette: saját kompetencián belül szívesen részt vesznek olyan programokban, amelyek a magyar járműpark megújítását célozzák.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.