PSZÁF: nem veszhet el reálhozam pontatlanság miatt

Ha a pénztártag módosítaná adatait – miután ezért nem találta meg nyugdíjbiztosítója – azt megteheti, így ismételt kiküldés után immár megkapja a reálhozamát, az nem megy vissza az állami társadalombiztosítási rendszerbe – áll a PSZÁF állásfoglalásában.

Hibás adatok pontosítása vagy az életkörülmények (így a lakcím, bankszámlaszám) a volt pénztártag által bizonyított megváltozása esetében a magánnyugdíjpénztárak akkor járnak el megfelelően, ha a tagi kifizetés utalásával kapcsolatosan eleget tesznek a volt pénztártag módosítási kérelmének, az adatváltozást befogadják, és annak megfelelően ismételten gondoskodnak a tagi kifizetés teljesítéséről a végső jogszabályi határidőn belül.

A közelmúltban számos jelzés érkezett a PSZÁF-hoz amiatt, hogy az állami társadalombiztosítási (tb) rendszerbe visszalépett volt magánnyugdíjpénztári tagoknak a tagi kifizetéssel kapcsolatos lakcím vagy bankszámlaszám változási bejelentését egyes magánnyugdíjpénztárak elutasították. Utóbbiak arra hivatkoztak, hogy – a tb-rendszerbe történő átlépéshez kapcsolódó eljárási szabályokról szóló kormányrendelet előírása alapján – 2011. május 31-ig volt lehetőség a kifizetési adatokkal kapcsolatos nyilatkozattételre.

Ezzel párhuzamosan a Magyar Posta jelezte, hogy több esetben téves vagy pontatlan címzéssel érkeztek a postahelyekre a kifizetési utalványok, így azokat nem lehetett kézbesíteni.

Számos volt tag módosítási kérelmével azért keresi meg a pénztárakat, mert korábban, a tb-rendszerbe történő átlépésükkor ugyan nyilatkoztak arról, hogy a tagi kifizetés összegének utalását mely címre vagy bankszámlaszámra kérik teljesíteni, ezután viszont  lakcímük megváltozott vagy bankszámlájuk megszűnt. Nem zárható ki az sem, hogy egyes tagok korábban azért nem nyilatkoztak, mert tudták: a jogszabály szerint ennek elmaradása esetén is postai kézbesítéssel kapják kézhez visszalépő tagi kifizetésüket. Az ő esetükben is lehetséges élethelyzet a lakhelyre vonatkozó adatok időközbeni megváltozása.

Így kezdeményezésükre a pénztár nyilvántartásában szereplő adat módosítása szükséges ahhoz, hogy a visszalépő tagi kifizetéshez szándékaik szerint hozzájussanak, s a pénztár azt a megváltozott lakcímre vagy bankszámlaszámra fizesse ki.

Hibás adatok pontosítása, illetve az életkörülmények – a pénztárnak a volt tag által bizonyított – megváltozása (a lakcím, bankszámlaszám megváltozása, az önkéntes nyugdíjpénztári tagság megszűnése, más önkéntes pénztárba való átlépés) esetében a PSZÁF álláspontja szerint a magánnyugdíjpénztár akkor jár el a jogalkotói szándéknak megfelelően, ha a tagi kifizetés utalásával kapcsolatosan eleget tesz a volt pénztártag módosítási kérelmének, az adatváltozást befogadja, és annak megfelelően ismételten gondoskodik a tagi kifizetés teljesítéséről a végső jogszabályi határidőn belül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.