PS4: A Sony a csillagokat ígérte, majd mindenkit felpofozott

A Sony magyar idő szerint hajnalban elhitette a világgal, hogy fölvette a kesztyűt, s szinte az egész IT-világ ellen indulna az új játékkonzoljával, majd a New York-i bemutató végén arcul csapta az internet előtt ülő rajongókat.

A Sony az új játékkonzoljával felvette azt a kesztyűt, amelyet szinte az egész IT-társadalom, de különösen a közösségi oldalak dobtak neki. Magyar idő szerint csütörtök éjféltől kettőig bemutatta az immár három éve várt, és mint kiderült, továbbra is csak várt új játékplatform generációját – a vállalat ugyanis a nagy várakozások ellenére a gépet végül nem mutatta be. Így ahogy mifelénk mondanák: hozott is ajándékot, meg nem is. Az eddig ugyancsak titkolt nevet legalább nem rejtegették sokáig, mert mindjárt a bemutató elején közölték, hogy a platform Playstation 4 (PS4) felirattal kerül majd boltokba. Igaz, arról nem esett szó, hogy mikor.

Hogy az alighanem sokak számára csalódást jelentő show ellenére miért is mondható teljes támadásnak a bemutató a Sony részéről? Nos, az új konzolgenerációval a japán elektronikai óriás szinte mindenre igyekszik lőni, amit mostanában az IT-szektor kínálni tud a felhasználók számára. Integrálhatóságot: a webes felülettől kezdve a mobilalkalmazásokon át az összes lehetőséget lefednék. Ezzel leginkább a Microsoft és az Apple vizeire eveznének. Nagyon jó és erősen felhasználóbarát környezetet ígérnek, ezekkel a mondatokkal szintén az Apple kapcsán lehetett találkozni néhány éve. És ami a legújabb: erős közösségi élményt akarnak kínálni a PS4-gyel, amely életérzéssel a Facebook és a Google G+ használóit csábíthatják.

Mindezek kiszolgálására pedig érkezik a felhő, vagyis a Cloud szolgáltatás. Utóbbi használatával azt ígérték, hogy már valóban „nem lesz semmi a platform és a játékos között”, és a gép könnyedén kapcsolódik egy nagy világba.

Ezek persze a marketingszövegek, ám hogy valóban legyen a vevőnek Facebook-érzése, a Sony a saját „like” gombját is megteremtette, amelyet az ugyancsak új, DualShock 4 kontrolleren helyezett el, ám ők ezt „Share”-nek nevezik. (Az irányító egyébként egy másik újdonságot, egy kicsiny érintőfelületet is kapott a fejlesztőktől.) Ennek segítségével a PS4-re videókat, fényképeket vehet fel a felhasználó, majd oszthatja meg azokat barátaival. Ráadásul mindezt igen erős hardvertámogatással tenné a gép.

Utóbbiak esetében az ugyancsak a változás jeleit mutatja, hogy a Sony már nem egyedileg fejlesztette alkatrészekből pakolja össze a gépet, hanem szabvány PC elemeket használ majd. Ez igaz a processzorra épügy, mint a grafikus "egységre". Ezzel a játékfejlesztők dolgát is megkönnyítik, így például a PC-re készített játékokat könnyebb lesz PS4-en futtathatóvá tenni.

A Sony látható igyekezete, az, hogy mindent belapátolna az új konzolba, érthető, hiszen ha ez a dobása nem jön be, akkor évekre veszteségessé válhat a nem is olyan régen még ünnepelt japán vállalat. Mostanában viszont egyre komolyabb bajba került a társaság, s nem túl rózsás helyzetét az is jól jelezte, hogy tavaly novemberben a Fitch Ratings – a Panasonic társaságában – három kategóriát is rontva minősítésén, egyenesen a „bóvli” szintig húzta le besorolását.

A konzolhoz visszatérve: a cég egy nagy bizonytalanságról azért fellebbentette a fátylat. A felhő szolgáltatás révén ugyanis – ahogy a pletykák szóltak – a régebbi platformgenerációkon futó játékokat is használhatóvá teszik a felhasználók számára. Ezzel pedig egy nagyon vonzó ígéretet tettek azoknak a lehetséges vásárlóknak, akik esetleg emiatt nem akartak volna egy új gépbe beruházni.

Bár a Sony részéről igyekezték vég nélkül hangsúlyozni, hogy a PS4 nem csak egy egyszerű játékgép, annál sokkal több, egy valódi multiplatform, azért mégiscsak a játékok az elsők. Ennek megfelelően szinte az összes nagy kiadó felvonult a bemutató során, hogy valami ízelítőt adjon saját várható PS4-kínálatából. Ezek olykor valóban elképesztő grafikai teljesítményt nyújtottak – persze arról alighanem még hosszasan vitatkoznak majd a gamerek, hogy ez most akkor jobb vagy sem, mint amit egy mostani csúcs PC tud nyújtani. Mindenesetre ezek jó néhány kommentelőt levettek a lábukról. Bőven akadt olyan vélemény, amely szerint ha ezt tudja a PS4, akkor bizony „kötelező vételnek” tekinthető.

Ez pedig elsőre elég biztató a kínlódó elektronikai cég számára. Ezek fényében már most akadt olyan önjelölt jós, aki úgy vélte, hogy a PS4 eladásai meghaladják majd az előd számait, amelyből eddig több mint 70 millió darab kelt el.

Persze nagyon valószínű, hogy a Sony mégsem a konzolokon keresi magát degeszre, hanem a platformra eladott sok millió játék után járó jogdíjból. Nagyon valószínűnek látszik, hogy a Sony – csakúgy mint a PS3 esetében – ezúttal is bukik majd a gépek értékesítésén. Az előző generáció gyártása rendre többe került, mint amennyiért végül piacra tudták dobni. Az árra azonban a Sony bemutatójának végén még tippelni sem lehetett, mert a PS4-et a japán cég egyszerűen nem mutatta meg, s arról sem ejtettek egyetlen árva szót sem, hogy mennyi is lehet majd az árcédulán. A grafikai képességek demonstrálásán túl az egyetlen konkrétum a „Share” gombos kontroller volt, s az, hogy ezt kiegészítik egy, az Xbox 360 által használt – a Kinect-hez hasonló – mozgásérzékelővel. Összességében tehát elhúzta a mézesmadzagot a játékosok előtt a Sony, majd egy méretes pofonnal aludni küldte őket, hiszen a show végére New Yorkban is már este kilenc óra lett.

Persze nagyon valószínű, hogy a Sony mégsem a konzolokon keresi magát degeszre
PlayStation 4's lead system architect Mark Cerny speaks during the unveiling of the PlayStation 4 launch event in New York, February 20, 2013. REUTERS/Brendan McDermid (UNITED STATES - Tags: BUSINESS SCIENCE TECHNOLOGY TPX IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.