Bajba kerülhet, aki sokáig vár a téli gumival

Magasabb árak és akár hiány: a globális keresletnövekedés miatt ezzel számolhatnak azok a magyar autósok, akik az első hóig várnak a téli gumi vásárlásával.

Új vevők jelentkeztek az európai abroncspiacon: a tavalyi hóhelyzet és közlekedési káosz miatt brit autósok százezrei először vesznek téli gumit kocsijukra. A piaci igényeket növekvő kapacitásokkal sem tudják kielégíteni a gyártók, mert Nagy Britanniában, Olaszországban és a Benelux államokban 30 százalékkal megnőtt a kereslet a téli gumik iránt, tájékoztatta a Nol-t Juhos Attila, a Hankook Tire Budapest értékesítési vezetője.

Bajba kerülhet, aki nem vásárol időben
Móricz Simon 2004.01.28. Digitális 52. sz. CD. Gumijavító műhely, autógumi csere, autóabroncs, autókerék

A dinamikusan fejlődő újautópiac miatt egyre több téli gumi fogy Indiában és Kínában is. Forgalomnövekedés várható Romániában is, ahol idén vezették be, hogy november elsejétől az autók csak téli gumival közlekedhetnek. A bukaresti Új Magyar Szó információja szerint a téliesítés elmulasztása kockázatos: 2500 (mintegy 590 euró) és 4000 lej (950 euró) között büntethető az, aki a havas úton nyári gumikkal balesetet, fennakadást okoz.

A magyar piac ellátását nehezíti, hogy az itt termelő Bridgestone, Hankook és Michelin termékeit a kereskedők a magas euróárfolyam miatt szívesen exportálják, így várhatóan nem jut majd azoknak, akik az első hóig kivárnak a téli gumi vásárlásával. A kivitelt ösztönzi, hogy a külföldi kereskedők az áru átvételekor azonnal fizetnek.

A kereslet mellett nyersanyagárak is drágítják az abroncsokat: négy év alatt 3,5 ezer dollárról 6 ezerre emelkedett a nyersgumi tonnája.

A magyar piac csúcsévében, 2006-ban 2,8 millió, tavaly 2,1 millió új gumi kelt el, ebből nagyjából 180 ezer volt a teherautóké, a személyautóknál a nyári és téli abroncsok megoszlása nagyjából 50-50 százalék.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.