Postások, figyelem! A cégnek fut a szekér
A társaság közleménye szerint a konszolidált eredmény mellett jó hír, hogy a Magyar Posta Csoport teljesítette a 2014–2018 közötti időszakra vonatkozó stratégiai terv időarányos részét is. Mind az összesített pénzügyi eredmények, mind pedig az egyes üzletágak az elvárások szerint teljesítettek.
A posta árbevételének fele a levélforgalomból, nagyságrendileg 30 százaléka a pénzügyi, pénzforgalmi, biztosításközvetítői tevékenységből, a fennmaradó 20 százalék pedig a logisztikából, a kereskedelmi tevékenységből, a hírlap üzletágból és a nemzetközi küldeményforgalomból származik. Mindehhez fejlesztésekre is szükség volt, amelyekre a cég tavaly több mint 15 milliárd forintot költött.
Az új, három pilléren alapuló stratégia jegyében tavaly 13,5 millió csomagot szállított a Posta, ami 15 százalékos növekedést jelent a 2013-as volumenhez képest. Ezen belül a belföldi futár-, expressz és csomagszolgáltatások (CEP) piacán több mint 30 százalékos piaci részesedéssel a vállalat megerősítette piacvezető pozícióját.
Az e-kereskedelem bővülésével a posta 2013-hoz képest közel 60 százalékkal növelte az online kereskedelemből származó csomagok darabszámát. A piaci pozíciói erősítése érdekében elsőként állított üzembe csomagautomatákat.
Az innováció jegyében újított a Magyar Posta a csekkfronton is: bevezette az iCsekk mobilalkalmazást, kötelezővé tette a postai QR kód feltüntetését, elkezdte a POS terminálpark cseréjét, bevezette a csekkbefizető automatákat is.
A posta tavaly csaknem 700 millió levelet, továbbá több mint egymilliárd címezetlen reklámkiadványt kézbesített. Ezzel a levél esetében nagyságrendileg háromszázalékos volt a csökkenés, a címezetlen kiadványok esetében viszont jelentős, 25 százalékos növekedésről számolt be a társaság.
Logisztikai ágazatának fejlesztése érdekében a társaság folytatta flottamegújítását. A 2013-ban beszerzett 300 új gépjármű mellett 2014-ben további csaknem 200 új járművet állítottak szolgálatba.
A csekkbefizetések száma tavaly kismértékben csökkent, de így is csaknem 220 millió csekket fizettek be az ügyfelek, nagyságrendileg 2200 milliárd forint értékben.
És vannak ígéretek is. Az idén nyár elejére például, hogy megteremtik annak feltételeit: a postákon történő csekkbefizetés során a kártyával történő fizetés ne készpénzfelvételnek, hanem kártyás vásárlásnak minősüljön.
Változások voltak a pénzügyi termékek forgalmazásában is. A régi megállapodások megszűnését követően a posta stratégiai megállapodást kötött az FHB Bankkal. A hosszú távú pénzügyi közvetítői tevékenység feltételeinek megteremtése, a kényszerű termékváltások és az ebből eredő ügyfél- és állományvesztés elkerülése érdekében a társaság kisebbségi részesedést szerzett az FHB Kereskedelmi Bank Zrt-ben. Az így kialakított mélyebb együttműködés révén a posta a többi között részt vesz a közös termékfejlesztésben is.
Sikeresnek könyvelték el a Posta Biztosító termékeinek forgalmazását is. Az ebből fakadó bevételek 8,5 százalékos növekedést mutattak. A Posta Biztosító a díjbevétel alapján 8,5 százalékos piaci részesedéssel a hatodik legnagyobb szereplője volt a biztosítási piacnak.
A posta piacvezető a számlázáshoz kapcsolódó szolgáltatási területen. A számla-előállítás, valamint a hagyományos és elektronikus számlabefizetési tevékenység mellett mérőóra-leolvasási és ügyfélszolgálati tevékenységet is végez. Az Első Nemzeti Közműszolgáltató megalakulásával az állami vállalat is bekapcsolódott a nemzeti közműszolgáltató tevékenységébe.
A vártnál szerényebb veszteséggel zárta az évet a cégcsoport induló vállalkozása, a Magyar Posta Befektetési Zrt. Ugyanakkor a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt., valamint az ebbe a társaságba apportált leányvállalatok – köztük a JNT Security Kft. és a Postaautó Duna Zrt. is – nyereséget termelt. A Díjbeszedő Holding 2013-as akvirálásának köszönhetően a postai cégcsoport szolgáltatási portfóliója bővült. A Díjbeszedő Csoport 2014-ben a terveket messze meghaladó nyereséget produkált, amely az anyavállalat konszolidált eredményét is jelentősen befolyásolta.