Pontgyűjtő kártyák: mindig a kereskedő jár jól

Ingyen jutnak vagyonokat érő fogyasztói bázisokhoz a pontgyűjtőkártyás cégek, miközben a vásárlók kétes minőségű ajándékokat kapnak, és a költések kevesebb mint egy százalékát kapják vissza – állítja a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE).

Miközben a pontgyűjtögető vásárlók a gyakran kétes minőségű ajándékokért cserébe jókora összegeket hagynak a kasszákban, addig a cégek úgyszólván ingyen jutnak vagyonokat érő fogyasztói adatbázisokhoz – írja a TVE közleményében. A pontgyűjtő kártyákkal végzett teszt eredménye szerint az utóbbi években Magyarországon a kasszákban otthagyott összeghez képest a visszatérítés vagy juttatás aránya többnyire jóval 1 százalék alatt van a hűségkártyáknál.

A levásárolható (cashback) kártyáknál – ilyen például a Tesco ClubCard – tény, hogy a vásárló néhány ezreléket visszakap a pénzéből. A vevő azt azonban nem tudja felmérni, hogy közben a kereskedő az esetek többségében vélhetően arra is ráveszi, hogy jóval többet vegyen, mint azt eredetileg tervezte. Ahhoz, hogy 1000 forintnyi ajándékot kapjunk, a Tesconál 200 ezer forintot kell otthagyni, az Agipnál 88 ezer forintot, a Brendonnál 50 ezer forintot, az Auchannál 70-90 ezer forintot, a SuperShop kártya különböző partnereinél pedig, amelyek a pontokat is másképp váltják be, több mint 200 ezer forinot fizetünk ezer forint értékű ajándékért.

További problémaként értékelte a TVE, hogy a különféle hűségprogramok működési szabályzatai alapján a legtöbb esetben az ajándékkatalógusokban feltüntetett áruk képe csak illusztráció, a céget ez nem kötelezi arra, hogy pontosan azt az ajándékot adja, amit a vásárló kiválasztott magának.

A vizsgálat során kiderült, hogy a hazai pontgyűjtő rendszerek működési szabályzatai meglehetősen hézagosan szólnak az adatvédelemről. A legtöbb esetben egy szó sem esik bennük arról, hogy mi lesz az így begyűjtött adatok sorsa, vagy annyival intézik el, hogy piackutató cég vagy akár külföldi együttműködő cég is megkaphatja ezeket az adatokat.

A TVE megállapította, hogy a vásárlói hűségért cserében sok esetben többet vásárolunk, mint szeretnénk, a hűségért kapott termék csalódást okozhat, valamint a törzsvásárlók személyes adataiból és vásárlási szokásaiból rendkívül részletes, akár pszichológiai személyiségprofilt is képes összerakni a kereskedő által megbízott piackutató.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.