Pokoli mélységben az Apple
Hatalmas, 11 százalékos bukás fogadta a tőzsdén az Apple tegnap kiadott gyorsjelentését, amelyben a technológiai óriáscég 2012 záró negyedévéről mindössze egyetlen százalékos nyereségnövekedésről tudott beszámolni. Az eddigi 26 százalékos éves átlaghoz képest ez katasztrofális adat. Az egy évvel korábbihoz viszonyítva gyakorlatilag változatlan, 13,1 milliárd dolláros eredmény közzététele hidegzuhanyként hatott a befektetőkre. A forgalom 18 százalékkal 54,5 milliárd dollárra nőtt „csupán”, szemben az 54,9 milliárdról szóló piaci várakozásokkal.
Elemzők szerint az Apple eddigi száguldásában most tapasztalt törés egyértelműen a vetélytársak, köztük is első helyen a dél-koreai Samsung térnyerésének tudható be, különösen az okostelefon piacon a nyújtottak meggyőzőbb teljesítményt az ázsiaiak. A piac értékítélete akár igazságtalannak is mondható Tim Cook vezérigazgatóval szemben, aki a cégalapító legenda, Steve Jobs halála után egy évvel is stabil növekedési pályán tudta tartani az Apple-t. Cook mind az iPhone, mind az iPad eladásokat fel tudta pörgetni.
Elemzői vélemények szerint az a baj, hogy a frissen a piacra dobott, sikerterméknek szánt készülékek eladási statisztikái az eddig tapasztaltaknál is gyorsabb ütemben romlanak, azaz túl hamar lecseng az újdonság varázsa, s ezzel a vásárlói kedv is lanyhul. Másfelől az innováció sebességével sincsenek kibékülve a befektetők, akik a termékfejlesztésben is visszaesést vélnek felfedezni – legalábbis a közvetlen konkurensekkel szemben. Az iPad 2010-es színrelépése óta valódi piacütő termékkel az Apple nem tudott előrukkolni.
Az Apple értéke a szeptemberi csúcs elérése óta csekély 175 milliárd dollárral csökkent, és fennáll a veszélye, hogy a vállalat kénytelen lesz visszaadni a világ legértékesebb vállalata kitüntető címet az olajipai gigásznak, az Exxon Mobile-nak. Utóbbi felszálló ágban van, és a szerdai árfolyam szerint 413,5 milliárd dollárt ért, míg az Apple lejtőre állt, s jelenleg a 482,7 milliárd dolláros szintről csúszik folyamatosan lefelé.
A most folyó negyedév a karácsonyi szezon után szokásosan gyengébb lesz, az Apple előrejelzése szerint a forgalom a 41-43 milliárd dolláros sávba várható. Ez elmarad az elemzők által remélt 45,5 milliárdtól. Az árrés 37-38 százalékosra szűkül, miközben a működési költséget 3,8-3,9 milliárd dollárt fognak várhatóan felemészteni.
Sokan már temetik az Apple-t, legalábbis az iPhone okostelefon generáció hat évvel ezelőtti piacra dobása után tapasztalt rakéta sebességű növekedési ütemet siratják. Kétségtelen, egy újabb nagy dobás sokat lendíthetne az Apple szekerén, miközben az látható, hogy a cég versenyelőnye rohamosan csökken vetélytársai előtt. Különösen a Samsung lehet veszélyes rá, amely a prémium ügyfélkörre koncentráló Apple-lel szemben a teljes fogyasztó skálát kiszolgálja okostelefonokkal.
Ennek meg is van az eredménye, hiszen a cég negyedéves profitja 89 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest, s a 2012-t záró negyedévben elérte a 8,3 milliárd dollárt. Ez kevesebb ugyan az Apple-énél, de a 89 százalékos növekedési ütem épp 89-szer akkora, mint az amerikai vállalatóriásé. És a befektetők erre figyelnek elsősorban.